Prisskillnader på samma pryl!
Visst kan det ibland (enl. min bristfälliga erfarenhet) gå att köpa en bra produkt till ett lågt pris.
Det är ju det vi söker varje gång vi skall köpa nya större (läs dyrare) prylar. Men jag har nog personligen inte lyckats mer än kanske en handfull gång med detta konststycke under mitt 37-åringa liv. Jag ger dock inte upp utan försöker lika oförtretet varje gång jag går in i lågprisbutikerna i Gbg (så som Frilufsmagasinet, Naturkompaniet och allt vad de nu heter) :-
Vad som dock har slagit mig är att priserna på många Svensktillverkade frilufsprylar (Primus, Trangia etc.) är lägre utomlands (ex. Frankrike) än i Sverige!?
Just, hur blev det så här? Löner för butiksanställda? Hyror av butikslokaler? Eller är det annat som gör att man skall vänta att handla tills man är på semester någonstanns i alperna?
För det riktigt konstiga är att det spelar ingen roll om man skall köpa prylarna i en sportbutik på någon turistort (ex. Chamonix) eller i en stor butikskedja i närheten av storstan. Priset är fortfarande det samma (läs lägre än i Sverige).
Visst omsättningen är "något" större i Frankrike än i Sverige, men kan det verkligen skilja så mycket som upp till 50% bara på det?
För ett par år sedan var vi just i Briancon (Frankrike) och gick in på en av alla de sportbutiker som fanns där. Vi tittade runt mest av ren nyfikenhet, var inte ute efter att köpa något. Fick dock syn på en skaljacka med Gore Tex och "alla de rätta attiraljerna" med (som vi kunde avgöra) hög kvalité. Till och med mycket hög kvalité. Av det facila priset 2400 kr (omräknat till SEK). Motsvarande jacka kostade då i Sverige runt 4-4500 kr.
Nåja, det är väl ingen idé att försöka hitta ett sådant "kap" någon mer gång i sitt liv. Synd bara att jag inte var ute efter en sådan jacka just då! :-
Mvh!
// Niklas