Jaa, jag antar att jag borde svara här, eftersom det var jag som försökte svara "gringosarna" på deras fråga för några dagar sedan.
Anade dock att jag kanske skulle få en del kommentarer, då jag vet att detta av någon anledning är ett rätt känsligt ämne.
Dessutom framstod jag kanske som lite kaxig, något som jag i så fall får be om ursäkt för. Skrev i all välmening!
Alltså, grabbarna undrade hur långt man kan gå om dagen realistiskt sett. När de dessutom skriver att de är i "mycket god fysisk form" så ser jag inga problem med att de skall kunna gå 3 mil om dagen. Nybörjare eller ej.
Sedan kommer ju diskussionen om man kan njuta när man gör så. Jag tror att det kan man - om man är ordentligt vältränad! (Därmed inte sagt att jag är det...). Det blir nog inte en speciellt rolig semester om man har dålig kondition, och tvingar sig till så långa sträckor.
Själv har jag ingen superkondition, men tycker ändå det är lagom att gå ungefär 2,5-3 mil om dagen.
Personligen har det nog lite med att jag vill visa för mig själv att jag kan gå så långt, som någon påpekat. Visst, litegrann är det så. Men hela fjällturen är en utmaning och ett äventyr för en stadsmänniska som mig. Känner ofta vibbar från mera rutinerade fjällrävar att det är fel att som jag tycka det är roligt att försöka gå långt. Jag respekterar och förstår de som åker till fjällen för att enbart koppla av. Men det är inte därför jag åker till fjällen!
Kan dock säga att mina fjällvandringar är de resor jag skulle avstå från sist, så visst njuter jag av mina semestrar. Längtar redan till sommaren!
Till slut vill jag chocka alla ytterligare en gång
! De senaste åren har jag vandrat själv, och för att få lite sällskap under vandringen hade jag i somras med mig en s.k. freestyle!! Fick både många och långa blickar och huvudskakningar från mötande vandrare. Så får man ju inte bära sig åt i fjällen, liksom. Lite roligt, tycker jag.
Jag tycker att alla ska få göra som de vill. Jag går inte i fjällen för att imponera på någon annan, och gläds i stället med andra personer som tycker det är underbart i fjällen, oavsett om han eller hon går 2 eller 30 km om dagen. Och den saken tror jag nog att alla här egentligen håller med om. Fjällvandrare är ju som bekant trevliga människor!
Mvh, Johan