tratt för att underlätta snösmältning på kök

Det mest grundläggande...

...som människan (och alla andra djur) använt vid snötining är den egna kroppsvärmen. det är ett bra sätt att använda spillvärmen som annart försvinner frånbrännaren runt kastrullen. Värm snö med händerna, gnugga den mellan händerna ovanför kastrullen och du får snabbare vatten. En mer vanlig metod som jag tror utklassar alla här presenterade är ju att bara se till att röra och blanda snön med vatten (enklast genom att inte kasta på all snön från första början, utan pytsa på mer så fort tidigare smält helt). det skulle kunna lösas genom stötkokning (perkulatorröret) men med den UL-hysteri som råder tror jag att det är att föredra för de flesta att helt sonika använda den sönderborrade titanskeden (eller och den nu bara var kortskaftad, skit samma). Liggunderlagsiden tycker jag låter ganska onödig då de ställen där det läcker mest värme är där det är störst temperaturskillnad skillnad och där skulle nog liggunderlaget smälta, experimentera då istället med ett tunnt lager glasull i ett avlångt paket av alufolie som man lindar runt kastrullens sidor (kan ju även fugera att ställa kastrullen på ist. för snön och använda som vindskydd/vermereflektor om man använder löst stående brännare ist. för helt kök.). Stålull (kokad för att slippa diskmedlet) runt kastrullen. Utöka kontaktytan/sprida ut snön = stekpanna för att komma igång om man inte använder vattenreserven man förhoppningsvis redan har.

Re: Re: Re: Re: Effektiv snösmältning?

Lasse Nilsson; sa:
Har ni någon gång stoppat ner fingret i vattnet i snösmältningskastrullen? Vattnet är iskallt så länge det finns snö i vattnet.

Anders262; sa:
Visst går det åt energi när vattnet övergår till ånga, men den energin får du tillbaka när ångan träffar snön och kondenserar.
Äntligen något vettigt i den här tråden!

När det gäller snösmältning finns det två möjliga förluster:
1. Spillvärme som finns kvar i luften efter att den har passerat kärlet.
2. Varmt vatten får svalna i dåligt isolerade kärl. (Lätt att undvika.)

Hrmm, här får man skämmas över hur dåligt kunskaperna i termodynamik sitter...

Hursomhelst: När du väl kommer till det stadiet att du har snö som flyter i smält vatten är smältningen givetvis väldigt effektiv. Då är vattnet som du skriver iskallt.
Problemet är (åtminstone i teorin framför datorn, men det stämmer med min begränsade erfarenhet) när du börjar smälta snö. Då är värmetransporten från den lilla mängden smältvatten på botten till den stora mängden snö längre upp väldigt ineffektiv. Du får onödigt hett vatten i botten.

Självklart stämmer det att de enda energiförlusterna som kan uppstå ligger i att spillvärme lämnar kärlet.
Det värmeläckaget blir värre ju större temperaturskillnader vi har.
Därför är det effektivt att röra om i grytan så att onödigt hett vatten får avge sin värmeenergi till ännu osmält snö, istället för ut i luften.

Men för uppfinnarjockar som tycker att det är för lowtech att röra om är de ju kul att fundera över andra sätt att bättra på värmespridningen.

Re: Re: Re: Re: Re: Effektiv snösmältning?

GustavOh; sa:
Självklart stämmer det att de enda energiförlusterna som kan uppstå ligger i att spillvärme lämnar kärlet.
Det värmeläckaget blir värre ju större temperaturskillnader vi har.

Den avgjort största värmeförlusten har du nog i överföringen mellan brännare och gryta.

Och om man nu tillverkar en sån här plastcylinder att ställa i grytan så lär väl den kunna göra att snön faktiskt lättare "glider ner" i vattnet i grytan?

Den största vinsten blir ju dock att man slipper hålla på och passa det hela och fylla på snö hela tiden. Mängden snö som ligger i blir så pass stor att man bara behöver titta till smältningen ibland.

Eldning för kråkorna...

Jag har lite teoretisk erfarenhet/kunskap om snösmältning, men mer av den praktiska.

Att man får "onödigt varmt" vatten i botten på kastrullen sker enligt min erfarenhet endast när man har en ren isklump i kastrull. Med snö och en omrörning då och då är det inget problem. Vattnet håller sig kallt tills snön smällt.

Det absolut bästa man kan göra är enligt mig att skaffa en rejäl kastrull, d.v.s. med rejäl diameter. Liten kastrull medför att lågan/energin går förbi kastrullen och istället värmer upp luften runt omkring (vilket iof. innebär att det blir gôtt inne i tältet).

Nu har jag ju inte testat detta ordentligt, men min erfarenhet är helt klart att det går snabbare att smälta i större kastrull. Någon som har lust att testa ordentligt?

Frid!
Gunnar

Re: Nu finns den

marelius; sa:
Kul att min fundering ledde till en så omfattande diskussion, även om den drev iväg från frågan...

Jag byggde en "snö-silo" för att smälta mycket snö utan att behöva ösa den en näve i taget, se
http://www.minebilder.no/show_album.php?aid=1044642
Ska bli intressant att se om den funkar i fält, på balkongen gick det rätt bra.
John
Intressant lösning!
Hur varmt blir vattnet du får ut i säcken? Antar att det inte blir varmt alls. Om man vill ha varmt vatten, har du användning av din konstruktion då? Stänger du bara igen dräneringen, så stannar vattnet kvar tills all snö i röret smält och du kan vänta på att det kokar upp?
Nyfiken...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg