Transsylvanien

Transylvanien

Hallå där!

Är det någon som möjligtvis vandrat eller gjort något annat i Transylvanien? Berätta!

/AnnaCharlotta
 
Har varit i och kring Brasov och gjort en dagsvandring från Ardeal. Tog en linbana upp till toppen och gick runt där uppe i snålblåsten och ned genom skogen. Heljuste utsikt måste jag säga. Kommer inte ihåg vad toppara heter där men den högsta punkten jag nådde var på ca 2500 meter. Kan tipsa om att det finns ett ställe där alla kampar (nordväst om stan tror jag det var) men ingen kamping.
Ett tips när du reser i Rumänien är att lära dig en del av språket före. Det kan tyckas elementärt men är extra viktigt i R. Risken att bli lurad på pengar är betydligt mindre när du kan lite rumänska. Kan du franska eller italienska eller latin så är det lättare att lära sig.
vad ville du föresten veta? Om det finns en förebild för Drakula? Jag har varit i det slott (Bran Castle) som marknadsförs som hans (Vlad Tepes) men det är långt ifrån skräckinjagande.
Fråga lite mer specifikt så kanske jag kan hjälpa till!
 
Mike bike; sa:
vad ville du föresten veta? [...] Fråga lite mer specifikt så kanske jag kan hjälpa till!

Äsch, jag var mest nyfiken på hur det är att vandra/trekka i Karpaterna, tror jag. Är inte ute efter en massa jippon med Dracula utan mer intresserad av det verkliga rovdjurslivet...
Vet du om det finns övernattningsställen eller är det tält som gäller?
 
Nej, det var ett helt vanligt bankärende i samband med en tjänsteresa i Bucharest. Helt klart kunde man dock hitta restauranger t ex som slog lite mynt av vampyrkonceptet. Dock var de mer spännande att åka taxi i den stan i själva verket.

Klantade mig lite, såg försent i Bergsport att jag hade kunnat bokat en klätterkurs i direkt anslutning till mitt besök där...
 
Mezzner; sa:
Klantade mig lite, såg försent i Bergsport att jag hade kunnat bokat en klätterkurs i direkt anslutning till mitt besök där...

Jadu, det är inte lätt att ha alla paddlarna i vattnet exakt hela tiden (talar av egen erfarenhet antar jag...). Men vi gör väl vårt bästa, eller hur?
 
AnnaCharlotta; sa:
Mike bike; sa:
vad ville du föresten veta? [...] Fråga lite mer specifikt så kanske jag kan hjälpa till!

Äsch, jag var mest nyfiken på hur det är att vandra/trekka i Karpaterna, tror jag. Är inte ute efter en massa jippon med Dracula utan mer intresserad av det verkliga rovdjurslivet...
Vet du om det finns övernattningsställen eller är det tält som gäller?

Det finns stugor eller hus som man kan boka men de är väldigt populära (trots att standarden vad jag har förstått inte är så hög) och måste bokas i förväg per telefon tror jag (troligen på rumänska). Där jag vandrade uppe på högplatån tror jag inte man fick tälta pga vevetationen men nere kring städerna finns det ställen men inte så mycket campingar. Annars är resten av Rumänien fint. Man kan cykla omkring på landsbygden och träffa bönder som åker häst med vagn och få ett glas nymjölkad mjölk om man har tur. Som att resa i tiden! Miljömupparna från EYFA ska cykla igenom landet i sommar. För mer info kolla in http://www.thebiketour.net/ senare i vår eller http://www.eyfa.org/. Än så länge finns det inte så mycket där.
 
Å sykle ...

Ja! Å sykle i Transsylvanien er en bra plan. I sommer sykler jeg nesten helt fram: til Karpatene i Slovakia, men så mot nordøst gjennom Polen og Baltikum. Men jeg nærmer meg!

Mauritz, derimot, han skal sykle i området du er interessert i. Og kanskje er det informasjon av interesse for deg på sidene hans: http://www.cyklisten.se/

Ha en fin tur, på sykkel eller føtter eller det du måtte velge!


Olav
 
Re: Transylvanien

AnnaCharlotta; sa:
Hallå där!

Är det någon som möjligtvis vandrat eller gjort något annat i Transylvanien? Berätta!

/AnnaCharlotta

Hej!

Jag har vandrat en hel del i Transsylvanien. Det är en av mina absoluta favoriter! Naturen är verkligen "orörd" med urskogar & rovdjur och det finns allt från välbesökta områden till berg där man vandrar dag efter dag utan andra turister. Landsbygden runt de Rumänska Karpaterna är helt fantastisk, som ett levande friluftsmuseum. Och människorna är otroligt gästvänliga :)

Senast jag var där var för bara en månad sedan, då vi vandrade i Retezat-bergen. Vi blev inbjudna av en fårherde och fick sova i hans primitiva stuga, invirade i fårfällar. Han bjöd på sprit och ost som han tillagade själv. På kvällen började hundarna plötsligt skälla och herden for ut ur stugan skrikandes - en björn hade varit framme och försökt ta ett får, bara några meter från stugan... Typiskt Rumänien!

Här är en bild jag tog på herdestugan:
http://home.tiscali.se/translation/album/retezat/15.jpg

Fråga jättegärna om du vill ha tips på bra vandringsområden, praktikaliteter eller annat att se/göra i Rumänien!

Hälsningar,
Mats
 
Hejsan!

Jag är född och uppvuxem i Transsylvanien, har rest och vandrat mycket där, fast jag är ingen proffs klättrare eller så, men älskar att klättra (gå upp:)) berg, vandra runt och se allt. Skriv om du undrar om något!

Jag brukar åka ner två gånger om året, förresten!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg