Transportera hojjen ?

Köp ett riktigt takräcke

Jag kan varmt rekommendera Thule eller Yakima. Dom kostar lite mer men det är värt varenda krona för att slippa bekymra sig om sina cyklar. Satsa lite extra pengar på ett ställ som håller om du inte har billiga cyklar som du gärna vill tappa/få stulna. Det vore väl heller inte speciellt kul att tappa cyklarna så att dom åker in i en annan bil eller orsakar en olycka..... Takräcke med låsbart ställ för cyklarna är smidigt och vill du sedan sälja dom någon gång har dom bra andrahandsvärde. Har själv använt Thule med 599 bigmouth till min och min frus cyklar och är helnöjd med den kombinationen.

Lycka till

H
 
Är det inte så att de här hållarna för dragkroken och liknande bara är godkända för korta tillfälliga transporter?

Ett problem om man ska hänga två cyklar på en sån hållare är ju att pedalerna kanske tar i varandra och det kan vara svårt att få cykeln att sitta stadigt (hjulen snurrar dessutom av fartvinden vilket gör att det finns risk att de ligger och skaver mot lacken).

Hållare på takräcket är nog klart smidigast. Såna man skruvar fast framgaffeln i kanske är stadigast men lastar man ofta av och på hojen föredrar man nog en variant där cykeln står med hjulen i en ränna och man sen har ett stag till ramen.
 
Hållare på dragkroken är allra smidigast, ingen protest! visst funkar de me takhållare, men fan för å hålla på å baxa upp tunga cyklar med raka armar. Jag har aldrig varit med om att de varit svårt att hitta rätt läge för hojen så den inte bränns i avgaserna. Dessutom kan hållaren fungera som reparationsställ när man ska göra enklare service på hojen.
 
Re: Cykelställ

Anders111; sa:
Jag har provat diverse olika sätt att ta med cykeln på bilen, och det absolut bästa enligt min mening är på takräcke, helst i ett ställ av den typ där man tar av framhjulet och fäster gaffeln i ett fäste.
Det finns även hållare för hjul att fästa på takbågen så att man slipper ha skitiga hjul inne i bilen.
Denna lösningen har dock en förmåga att bli rätt dyr.

Var hittar man återförsäljare som är bra?... = billig ;)

/J
 
Hållare på dragkroken fungerar utmärkt, även i hög fart på motorväg.
Köper man ett rejält sådant ställ så kan man transportera 2 cyklar utan problem. Aldrig haft skador på cyklarna, kört långt på det viset, många gånger, men de måste ju sitta ordentligt fast med dragband. Korta sträckor kör jag med enkelspindlar.
 
Inget snålande...

Köp ett bra ställ som håller isär cyklarna på ett bra sätt, var nogran vid packning och fastsättning så att de inte skaver som sagt.
Vi släpar våra flera hundra mil om året och det är viktigt att det går att hålla isär och fast dem bra.

Så tycker jag i alla fall, ha det bra!!
 
Re: Vanligt takräcke+biltemas cykelhållare

guj; sa:
Mitt tips som fungerar bra.

Skaffa biltemas billiga men fullt tillräckliga cykelhållare och skruva fast det på ditt vanliga takräcke. Cykelhållaren är av typen stag som griper tag i underröret, dvs något hjul behöver inte monteras bort. Enkelt att få upp/ner cykeln och jag har aldrig upplevt att det är instabilt på något sätt. Det kan dock bli problem om du har ovanligt tjockt underrör. Staget "gapar" inte tillräckligt mycket...

Behöver du köpa takräcke, köp dock INTE det från Biltema. Det är av mindre bra kvalite, enligt mig.

/ Jonas

Har också använt mig af den ovan nämda Biltemas cykelhållare. Har kört Köpenhamn - Lofoten ett par gånger, med både cykel, skidor, pulka och en stor rygga på taket. Har provat allt från motorväg till kassa traktorvägar - inga problem. Sist jag flyttade till Köpenhamn hade jag cykeln stående i hållaren mer eller mindre ett par månader, pga at jag bodde "lite över allt". Man kan låsa hållaren om ramen, och utöver det kan man ju alltid låsa cykeln i sig själv.
 
Re: Re: Re: Cykelställ

mspn; sa:
jbm; sa:
Var hittar man återförsäljare som är bra?... = billig ;)

/J

Den enda jag vet är Europeiska cykelimporten som har denna: http://www.europeiskacykel.com/produkter/tillbehor/transportväskor_bild/pages/elite-takställ.htm

vet inte hur de är prismässigt jämfört med andra butiker...


Aaa!
Precis en sån.
Har kollat vad en axel och snabbkoppling kostar, ca 100-150kr så 395kr för en färdig produkt kan inte vara överpris. Knappt värt besväret att göra en egen lösning...

Tack för hjälpen!

/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Transportera cyklarna med tåg/buss/flyg??? Långcykling 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg