Vikten på kajakerna är bara en faktor att ta med i beräkningen. De dynamiska krafter som vinddraget ger upphov till kan tom dominera. Långa kajaker (och om man har kort biltak), anser jag alltid skall fästas i framkant med hjälp av minst en lina till bogserögla eller stötfångare.
Vilka vindkrafter som kan uppstå med fyra kajaker på taket vågar jag inte tänka på. Dels påverkas hela bilens väghållning och sedan belastas takräcket ordentligt. Inte kul att se kajakerna segla iväg i fjärran.
Jag har en 745:a som har långt tak, och en kajak som endast är 4.6m lång. Jag har ett stabilt takräcke och bra hållare. Den sätter jag fast enbart men två remmar, men så är inte heller utsticket framåt speciellt långt. Jag har däremot sett skräckexempel på fastsättningar som är hårresande.
/Hans
Vilka vindkrafter som kan uppstå med fyra kajaker på taket vågar jag inte tänka på. Dels påverkas hela bilens väghållning och sedan belastas takräcket ordentligt. Inte kul att se kajakerna segla iväg i fjärran.
Jag har en 745:a som har långt tak, och en kajak som endast är 4.6m lång. Jag har ett stabilt takräcke och bra hållare. Den sätter jag fast enbart men två remmar, men så är inte heller utsticket framåt speciellt långt. Jag har däremot sett skräckexempel på fastsättningar som är hårresande.
/Hans