Transport av arving?

Hej på er!

Är i bland ute och cyklar.
Har en liten dotter, typ 8 månader.
Tänkte att dottern skulle få följa med men vad är bäst?
Barnsits eller cykelkärra?
Har hitills inte testat vare sig det ena eller det andra men jag misstänker att det finns både fördelar och nackdelar med båda varianterna.
Cykeln ifråga är en hybrid utan pakethållare så eventuell barnsits måste vara av en modell som fästs i sadelstolpen antar jag.
Så ni som fraktar barn, hur gör ni och varför?

Min lillkille hade jag i bärsele på ryggen, lätt att starta o stoppa och vikten fördelades passligt på både armar o ben.
Sen blev han större och hamnade i egen sits bakpå, och nu cyklar han själv.

Bilstol i cykelkärra

I den åldern är tipset att barnet inte ska sitta längre i cykelstolen än det sitter på egen hand på golvet. Korta turer alltså. Vi sätter därför barnet i en Britax, liten bilbarnstol och drar fast den med midjeremmen i cykelkärran.

Instämmer om bilsits i cykelkärra i

den åldern.

Tycker inte man kan försvara att cykla med ett barn i bärsele på ryggen eller bröstet med hänsyn till vad som kan inträffa om man kör ikull blir påkörd etc.

En cykelkärra av bra modell har bra väghållning i förhållande till vad en cykel med lastad cykelsits har.

Men visst är det säkrare med bil runt barnet än om man cyklar bland biltrafik.

En f d granne backade t ex ut på vår lilla lokalgata och kvaddade vår Burley d'Lite barncykelkärra som min fru hade efter sin cykel. Då var det inte något barn i den men tanken på vad som kunde ha hänt ger mig fortfarande kalla kårar.

Thure

Det blev en kärra

Som hitills är testad en kortare sväng.
Dottern verkade tycka att det var roligt. Lite bättre utsikt än i barnvagnen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg