Transport Abisko-Vassajaure

Hej!

Jag har fundering på att vandra från Vassijaure upp till Låktajåkkastugan. Eftersom jag har kort om tid vill jag komma till Vassijaure skaplig tid på dagen. Jag räknar med att kliva av i Abisko eller Katterjåkk vid lunchtid. Är det någon som vet om man kan transportera sig med taxi eller dylikt sista biten och vad det kan kosta.

Hälsningar
Pia
 
Ja, det är ju ett alternativ men eftersom jag kommer några timmar tidigare vill jag ut tidigare.
Får väl kanske vända på turen och starta i Abisko.

Hälsningar
Pia
 
Officiellt tror jag inte det fins någon taxi där men du kan ju maila Abisko Turist och fråga. (info@abisko.nu).

Annars är det ganska trevligt att börja med liften upp till 904m och sedan börja vandra på kallfjället direkt.
 
Nattåget (det som är vid lunchtid i Abisko) stannar vad jag vet inte i Vassijaure. Att chansa på att lifta från Abisko går ju, men taxi är nog svår att hitta.
 
Senast ändrad:
Gå!?

Nattåget (det som är vid lunchtid i Abisko) stannar vad jag vet inte i Vassijaure. Att chansa på att lifta från Abisko går ju, men taxi är nog svår att hitta.

Men detta tåg stannar i Katterjåkk, och därifrån är det bara fyra kilometer till Vassijaure (längs järnvägen). Det borde väl gå att starta vandringen med att gå dit?
 
Men detta tåg stannar i Katterjåkk, och därifrån är det bara fyra kilometer till Vassijaure (längs järnvägen). Det borde väl gå att starta vandringen med att gå dit?

Kan intyga att det går så bra så, jag gick dock åt andra hållet. Eller så inväntar man nästa tåg (några timmar kanske inte är så mycket ändå då man ska ut och fjällvandra) PS, att gå åt andra hållet ger säkert en vänteplats nån annanstans, hur ska det gå;)
 
Men detta tåg stannar i Katterjåkk, och därifrån är det bara fyra kilometer till Vassijaure (längs järnvägen). Det borde väl gå att starta vandringen med att gå dit?

Gå, är absolut ett alternativ,, Tänkte övernatta på Låktajåkka fjällstation och gå via trollsjön.. Vill bara hinna upp innan det är mörkt och inte springa benen av sig ;-) Annars får jag väl flirta med konduktören,,

Är det någon som har erfarenhet av att gå från Vassijaure direkt till Trollsjön? (alltså inte så att man kommer till vägskälet trollsjön-låktajåkka strax ovanför låktajåkka stationen)

Hälsningar
Pia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.