Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Transceiver och Walkie Talkie
- Trådstartare Tigger
- Start datum
Om inte jag är helt felunderrättad är en walkie-talkie en transceiver, så vad avser du med stör?
Om du letar efter en liten handhållen radio för utomhusbruk kan du titta på tex Kenwood Free Talk, recenserades i Climbing för några nummer sedan. Jag har dock inte lyckats hitta någon i detta land som saluför den.
Om du letar efter en liten handhållen radio för utomhusbruk kan du titta på tex Kenwood Free Talk, recenserades i Climbing för några nummer sedan. Jag har dock inte lyckats hitta någon i detta land som saluför den.
Kärt barn har många namn...
Transceiver = lavinsändare = "sändare" = "beeper" = "beeps" (beepers på franska)
Nu kommer jag inte på fler namn.
Frågan är minst sagt berättigad. Kort sagt all modern elektronisk utrustning skickar ut oönskade störningar i mindre eller större utsträckning. Ett exempel är pannlampor med lysdioder där vissa modeller praktiskt taget helt stör ut lavinsändare (som jobbar på 457 kHz).
Vad gäller "walkie-talkies" så har jag ingen personlig erfarenhet men skulle nog kunna säga att det helt och hållet beror på vilken modell det gäller.
Kan försöka forska lite mer i ämnet och återkomma om jag hittar nåt.
/m
Transceiver = lavinsändare = "sändare" = "beeper" = "beeps" (beepers på franska)
Nu kommer jag inte på fler namn.
Frågan är minst sagt berättigad. Kort sagt all modern elektronisk utrustning skickar ut oönskade störningar i mindre eller större utsträckning. Ett exempel är pannlampor med lysdioder där vissa modeller praktiskt taget helt stör ut lavinsändare (som jobbar på 457 kHz).
Vad gäller "walkie-talkies" så har jag ingen personlig erfarenhet men skulle nog kunna säga att det helt och hållet beror på vilken modell det gäller.
Kan försöka forska lite mer i ämnet och återkomma om jag hittar nåt.
/m
Klargörande
Som alltid vet man precis vad man menar själv och missar kanske att förklara tillräckligt utförligt för andra.
Min fundering var alltså:
Med vetskap om att mobiltelefoner befaras/har konstaterats störa Transcievers, dvs lavinsöksredskap t.ex. DTS Tracker, så undrade jag om WT:s också kunde göra det!
Mina elkunskaper är inte de bästa så därför misstänker jag att det inte är så enkelt som att bara titta på frekvensantalet för utrustningen och därifrån bedömma hurvida de stör eller inte.
Jag vill ju inte hamna i situationen att en lavin gått, kompisen ligger begravd men jag kan inte pejla in på honom eftersom WT jag har på mig stör söksignalen!
Förhoppningsvis bättre förklarat vad jag var ute efter!
Tack på förhand och för de svar jag redan fått.
Mvh Martin
Som alltid vet man precis vad man menar själv och missar kanske att förklara tillräckligt utförligt för andra.
Min fundering var alltså:
Med vetskap om att mobiltelefoner befaras/har konstaterats störa Transcievers, dvs lavinsöksredskap t.ex. DTS Tracker, så undrade jag om WT:s också kunde göra det!
Mina elkunskaper är inte de bästa så därför misstänker jag att det inte är så enkelt som att bara titta på frekvensantalet för utrustningen och därifrån bedömma hurvida de stör eller inte.
Jag vill ju inte hamna i situationen att en lavin gått, kompisen ligger begravd men jag kan inte pejla in på honom eftersom WT jag har på mig stör söksignalen!
Förhoppningsvis bättre förklarat vad jag var ute efter!
Tack på förhand och för de svar jag redan fått.
Mvh Martin
Kolla dessa länkar så borde du hitta någon som kan svara säkert på hur det förhåller sig.
http://www.fjallinfo.nu/
http://www.environ.se/fjallsakerhet/index.html
http://www.fjallinfo.nu/
http://www.environ.se/fjallsakerhet/index.html
Re: Klargörande
Om det bara är din egen WT som stör kan du ju lösa problemet genom att helt enkelt stänga av den medan du söker, men om din kompis också har en och snön trycker in sänd-knappen så får det naturligtvis inte störa lavin-tranceivern. Kan man inte bara testa hos återförsäljaren innan man köper en WT (klart man KAN, men finns risken att man missar något väsentligt vid ett sådant test)?
Tigger; sa:Jag vill ju inte hamna i situationen att en lavin gått, kompisen ligger begravd men jag kan inte pejla in på honom eftersom WT jag har på mig stör söksignalen!
Mvh Martin
Om det bara är din egen WT som stör kan du ju lösa problemet genom att helt enkelt stänga av den medan du söker, men om din kompis också har en och snön trycker in sänd-knappen så får det naturligtvis inte störa lavin-tranceivern. Kan man inte bara testa hos återförsäljaren innan man köper en WT (klart man KAN, men finns risken att man missar något väsentligt vid ett sådant test)?
Problemet är att det inte är radiosignalen vid sändning som stör utan diverse annan elektronik i apparaten (som mycket väl kan vara igång även vid mottagning). (Om ni ursäktar så skulle detta ta mycket lång tid att förklara för någon som inte kan Laplacetransformer och jw-räkning som ett rinnande vatten). Precis på samma sätt är det med mobiltelefoner etc. De frekvenser de arbetar på (>1GHz) stör inte på något sätt lavinsändaren som arbetar på 457 kHz.
Det enda man i slutändan kan göra är att ta med sändaren till butiken och kolla med aktuell walkie-talkie.
Oftast brukar det vara så att "störavståndet" bara är 0.5-1 m. Dvs om man stänger av sin egen walkie-talkie vid sökandet efter en kamrat borde inga problem uppstå. När man närmar sig offret vid finsökningen är hans transceiversignal så otroligt mycket starkare än störsignalerna att det inte borde orsaka några problem.
/M
Det enda man i slutändan kan göra är att ta med sändaren till butiken och kolla med aktuell walkie-talkie.
Oftast brukar det vara så att "störavståndet" bara är 0.5-1 m. Dvs om man stänger av sin egen walkie-talkie vid sökandet efter en kamrat borde inga problem uppstå. När man närmar sig offret vid finsökningen är hans transceiversignal så otroligt mycket starkare än störsignalerna att det inte borde orsaka några problem.
/M
Mer info
Följande svar erhölls från Peter Mågård på SLAO
En stark sändare kan alltid störa en tran. men det gäller främst
vid sökning.
Det finns inga rapporter som talar om att en tran. kan bli störd i
sändningen.
Vid sökning (mottagning) kan dock tran visa fel avstånd eller riktning.
Se därför till att ha mobilteloner, komradio minst 50 cm från tran. Lättast
att bli störd är digitala tran.
Lycka till.
Peter
Som jag tolkar det bör det alltså inte finnas någon jätterisk för störning av tran. eftersom man, antagligen inte, använder komradion samtidigt med sökningen med tran. Mobiler o andra sidan ligger och små sänder lite titt som tätt som jag förstår det.
Ett olyckligt scenario skulle kunna uppkomma om sändknappen blir intryckt hos den nödställde om han/hon begravs och isåfall kunna försvåra sökningsarbetet. En modell med "knapplås" bör således kunna minimera denna risk!
Alternativ kan jag väl lära mig att på klassiskt Alpmanér joddla fram mina anvisningar till modellerna.
/Martin
Följande svar erhölls från Peter Mågård på SLAO
En stark sändare kan alltid störa en tran. men det gäller främst
vid sökning.
Det finns inga rapporter som talar om att en tran. kan bli störd i
sändningen.
Vid sökning (mottagning) kan dock tran visa fel avstånd eller riktning.
Se därför till att ha mobilteloner, komradio minst 50 cm från tran. Lättast
att bli störd är digitala tran.
Lycka till.
Peter
Som jag tolkar det bör det alltså inte finnas någon jätterisk för störning av tran. eftersom man, antagligen inte, använder komradion samtidigt med sökningen med tran. Mobiler o andra sidan ligger och små sänder lite titt som tätt som jag förstår det.
Ett olyckligt scenario skulle kunna uppkomma om sändknappen blir intryckt hos den nödställde om han/hon begravs och isåfall kunna försvåra sökningsarbetet. En modell med "knapplås" bör således kunna minimera denna risk!
Alternativ kan jag väl lära mig att på klassiskt Alpmanér joddla fram mina anvisningar till modellerna.
/Martin
Bra att ni tar upp detta! Fick höra från Roland Crawford-Currie att det enligt vad han trodde så finns samma risk att en walkie-talkie stör sändaren som en mobiltelefon. Det verkar som om det finns många olika uppfattningar i frågan och att ingen har undersökt detta närmare. Det borde vara nåt för Fjällsäkerhetsrådet. Man kan ju också invända att walkie-talkien bidrar till säker åkning genom ökad kommunikation vilket ju måste sägas vara bra. Vi får efterlysa en grundlig utredning i frågan helt enkelt!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
transceiver | Skidalpinism | 1 | ||
walkie talkie/canada | Skidalpinism | 3 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg