Trango Big Bro´s

Någon som testat? Är de bättre, sämre lika bra eller ett komplement till Friends eller något annat. Kollade på Addnatures hemsida och de kostar ju en del där. Finns de billigare någon annanstans?

Jag skulle nog lita mer på en BigBro än en Friend i en 10cm+ spricka.

Har dock inte testat dom, men är sugen på att köpa 10-14cm modellen.

Dom ser klart simplare ut än en friend. Då simplare = mindre rörligt.

Håller med om att de är dyra. Vore priset lägre skulle det absolut vara en idé att prova nån storlek.

USA-import eller kolla UK för import. addnature är dumdyrt!

Jag har bara lagt en eller två stycken, men dom är sjukt coola tycker dom känns lättare att lita på än friends dom dom inte tenderar till att vandra iväg.

Inressant att komplettera racket med om man klättrar sprickor av större dimensioner.....;)

bigbros.jpg

Ps. Endast intressant vid importköp..... ;)

Finns på naturkomaniet på på Vasagatan stockholm! 899kr om jag minns rätt! Dom är tänkta att först och främst ha som ett komplimen till placeringar större en Camalot 6 klarar av! Dom är simplare i mekaniken men omständgare att placera. Desutom är dom lättare!

Jag gillar att pröva lite av varje och köpte den minsta big bro på en usa resa för 50 dollar när dollarn låg på 6kr. Jag har haft förvånansvärt mycket användning av den, men det kan vara lite bökigt att få den att sitta bra då sprickorna är sällan helt släta. Jag skulle nog inte betala en tusenlapp för en...

Jag vill avråda från de största. De är dyrast men det är ju inte det största problemet. Problemet är att de passar i sprickor som ingen jäkel kan klättra! :)

När man behöver säkringar som är större än Friend#6 eller Camalot #6 så får man investera, men Big Bros är väl knappast något man köper utifall att...

Jag vill avråda från de största. De är dyrast men det är ju inte det största problemet. Problemet är att de passar i sprickor som ingen jäkel kan klättra! :)

...men, men... vannudå?? Trånga kaminer är väl det skönaste som finns??

Som sagt: rackarns lurigare att placera, men lättare att bära. De är speciellt 'obekväma' i sprickor som är lite ojämna och känns sällan helt stabila jämfört med en kamkil. Ofta vill man helst ha båda händerna för att sätta den säkert, vilket inte alltid är så lätt. Det är ju ingen som helst risk att de skulle 'vandra' som en del kammar gör. En annan detalj: Man kan ju stå på dem när man klättrat förbi ...

Senast ändrad:
...enbart dårar faller av kaminer...

(mitt mantra när jag klättrar kaminer: "Jag känner ingen som fallit av en kamin, jag känner ingen som fallit av en kamin, jag känner ingen...." osv...)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg