Trangias Gasbrännare vs andra Brännare.

Tackar för alla informativa svar.

Har kollat med Brorsan som sitter på "vårt" Trangia och han var osäker på vart han hade det.....

Om man nu utgår från att man ska köpa hela köket med säg två kastruller och en stekpanna/lock samt en gasbrännare som inte är toppmonterad, står sig då ett Trangia väl fortfarande?

Ber som ursäkt föe alla dumma frågeställningar, men jag är sån att jag inte köper bara för att det ska bli stående och jag köper nytt.

Jämfört med t ex Primus Eta Power, står sig Trangia med gasbrännare fortfarande?

Det som ändå talar för Trangiat, för mig i alla fall, är just att det är släta kastruller så man kan använda dom på ett vettigt sätt över öppen eld.

Läste någonstans att ksstruller med flänsar inte var någon hit att använda på det sättet, någon som kan bekräfta eller dementera?

Om du eldar med tjärig ved blir kastruller med värmeflänsar i stort sett engångs. De blir svårligen rengjorda. Förutom att de saknar hänke. Till Trangiakastruller gör du enklast hänken av två cykelekrar, hårdlöd ihop dem vid böjen. Navkroken innuti kastrullen.

Känns som det blir Trangia med gasbrännare!

Hur reagerar gasbrännaren om man vänder upp och ned på tuben?
Tänker vid kallare temperaturer....

Kan fungera men har tendens att börja pulsa pga. brist på strypning nära brännaren...

om det börja pulsa kan man först prova att strypa gasmatningen för att få lite viskös friktion i vätskan som passerar kran och lugnar ned svängningarna - men om den istället ökar så öppnar man istället kran helt och ställer tuben upprätt tills det lugnat ned sig.

precis som bensinkök mm. med endast kran vid pumpen/tuben så är regleringen i stort sett obefintlig vid vätskedrift utan det är så mycket pådrag som det är gastryck i tuben och den fina regleringen som man har när man gaseldar uteblir.

Jag läste för längesen (måste varit på 90 talet) någonstans att dom som använde gas på vintern bytte slangen mellan tub och brännare till en slang på 2 meter och stoppade gasflaskan innanför jackan.
Det fugerarde tydligen hur bra som helst.

Jag läste för längesen (måste varit på 90 talet) någonstans att dom som använde gas på vintern bytte slangen mellan tub och brännare till en slang på 2 meter och stoppade gasflaskan innanför jackan.
Det fugerarde tydligen hur bra som helst.

Då bör du ha kranen vid slangändan, annars går det åt mer gas.

Skall du köpa nytt börja med ett fullvuxet.

mycket billig gas, dock tror jag inte på några 70% propan - max 50% i bästa fall.

enligt MSDS http://www.theworkshopwarehouse.co.uk/media/msds/VC51.pdf är det en ganska spännande blandning varav blandningen n-butan, isobutan och propan inte är specificerat så har man dessutom en skvätt propylen med 15-25% ...

biltema körde ett tag på dessa när de hade kört slut på sina 'egna' gasflaskor och jag förstås köpte på mig några.

kollade nyss och mycket riktigt är det ganska bra tryck i dessa, närmast i 17-602-klass så dessa bör klara lite kallare miljöer än den vanliga campingasolen - dock oroar jag mig för raden med <0.2% dikloropropane - borde inte ha varit något alls i mina ögon och min rekommendation är att inte använda gasen i kök inomhus eller i tält då när det finns klor i en organisk vätska/gas (även i små mängder) så blir det väteklorid och i sämre fall vid dålig förbränning fogsen och det är inge bra att sitta och andas i...

Interessant Link til Material Safety Data.

15–25% propylen, der er en alkene

På tuben står der, 70% butane 30% propane, det 100% alkaner

Klor og andre halogener er ikke godt for helsen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 47
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg