Njae, alltså förvärmning av någon betydelse sker väl bara i slingan som går genom lågan?Junioren; sa:Är du säker på att plåten inte har att göra med förvärmningen av gasen ?? Den sitter förmodligen inte där för syns skull !!
Tja, möjligt... men å andra sidan fungerar ju alla andra Primuskök utan ett sådant bleck under lågan. Dessutom ger det rejäla vindskyddet och den avhugget koniska formen på kokkärlen redan en mycket god verkningsgrad eller vad man ska kalla det.Polar300; sa:Dessutom så ger plåten lågan möjlighet att breda ut sig lättare under kärlet. Utan plåten skulle det bli ett stort [luft-]hål som skulle dra upp kalluft runt brännarkroppen - och sannolikt skulle då värmespridningen bli sämre...
Samma sak här - varför finns inte plåten på andra primuskök eller kök av andra fabrikat för den delen? Jag har nog redan gjort mig untouchable hos Trangia för mitt anarkistiska tilltag att montera Trangiagasbrännaren i ett jägarkök.thureb; sa:lågan mera effektiv tack vare plåten som torde reflektera en del strålningsvärme upp mot kokkärlet.
Skall du ta bort plåten borde du fråga Trangia först. Jag skulle inte tro att plåten sitter där utan en tanke från tillverkaren.
Det är för sådana här svar som man frågar på Utsidan. Mycket roligare än att fråga Trangia eller Primus.chreri; sa:Jag har tagit bort plåten på min det är bara att skruva isär den man behöver inte ta sönder något. För övrigt har jag inte märkt någon skillnad i funktion.