Trangiakök med gas som släcks

Blir ju bara krångligare att lyfta av den med tamojen, däremot om det lutar kan jag förstå det.

Effekten ja, jag har den första engelska gasolbrännaren med orange tunn slang och det stämmer att den är rätt seg, dock sparar den gasol... Till mitt 27-kök funkar det bättre men till 25-köket är det svårt att räcka till.
 
Effekten ja, jag har den första engelska gasolbrännaren med orange tunn slang och det stämmer att den är rätt seg, dock sparar den gasol... Till mitt 27-kök funkar det bättre men till 25-köket är det svårt att räcka till.

Detta stämmer även med min observation. Med den gamla brännaren räckte en 230g gastub 5-dygn för mig (och då lagar jag 3 mål mat om dagen för 2 personer med viss koktid+värmer vatten till dryck). Den nya brännaren från Primus ger bara 3,5-4 dygn vid samma användning.
Nackdelen med den gamla brännaren var även den styva rördelen närmast brännaren, som gjorde det omöjligt att förvarar brännaren i köket vid transport.
 
har bilden nedan på sin hemsida. Detta alltså för alkoholbrännaren. Hittar inget om detta även gäller för gasolbrännaren.

Thure

Jag har vänt locket (stekpannan) på det sätt som bilden visar i alla tider utan problem, och med gas brännare i Trangia i över 20 år. Fungerar lika bra för T27 som T25. Inbillar mig även att detta bättre bevarar värmen kring hela kastrullen och sänker gasförbrukningen.
 
Jag har brännaren i köket, den går precis in i 27-kastrullen men då är det tajt. Dock har jag förstås slängt ut spritbrännaren... Jag får plats med brännaren, konservöppnare, extra tändstickor i påse (eller tändare), några värmeljus och en fickkniv. "Lilla överlevnadskitet", om det inte vore för att bränslet inte ryms...
 
Jag har aldrig känt mig riktigt bekväm med att ha locket/stekpannan med insidan neråt (som trangia rekommenderar).
Dels blir det ju ett himla meck att lyfta av locket, men framför allt känns det som att avgaser och oförbrända partiklar letar sig in i kastrullen.
 
Jag har aldrig känt mig riktigt bekväm med att ha locket/stekpannan med insidan neråt (som trangia rekommenderar).
Dels blir det ju ett himla meck att lyfta av locket, men framför allt känns det som att avgaser och oförbrända partiklar letar sig in i kastrullen.

Där kommer fördelen med gas in i spelet då förbränningen blir helt ren. Bildas bara koldioxid (CO2) och vatten:)
 
Jag har aldrig känt mig riktigt bekväm med att ha locket/stekpannan med insidan neråt (som trangia rekommenderar).
Dels blir det ju ett himla meck att lyfta av locket, men framför allt känns det som att avgaser och oförbrända partiklar letar sig in i kastrullen.

När kastrullen står på kärlstöden når den högre än vindskyddet, när du lägger på stekpannan sluter den tätt över kastrullen. Och nej. det är inga konstigheter att lyfta av den, peta upp och knip åt med tamojen. Annars använd fingrarna, de finns där av en anledning.
 
Det är ordet "tätt" jag har invändningar mot =)

Det blir inte tätt ens med nya grejer, och med använda (sneda/buckliga) grejer blir det ännu mindre tätt. Visserligen är det fritt mellan vindskydd och panna men skarven mellan kastrull och panna ligger högre, och där hamnar en del avgaser som vill ta vägen någonstans.

Hur mycket avgaser som faktiskt tar sig in låter jag vara osagt (kanske är det försumbart), men det känns inte helt ok. Med gas skulle jag inte känna mig tveksam, men med bensin skulle jag verkligen inte lägga locket så.

"Ett himla meck" var kanske att ta i, men det är ju onekligen krångligare att lyfta av locket åt det hållet =)

Nu blev det ganska OT.
Jag tippar för övrigt också på syrebrist vad det gäller trådskaparens problem, och det kan säkert avhjälpas genom att vända luftintaget mot vinden och genom att lägga locket åt andra hållet.
 

Liknande trådar