Trangiakök i Centralamerika!

Hej åker på torsdag till nicaragua för en längre tids vistelse på en strand. Vi ska ha med oss ett traniga kök och jag är helt novis på detta område. Köket drivs på t-röd. Men i och med att det inte går att ta med på flyget är frågan vad jag ska använda istället. Tror inte det går att köpa t-röd där. Väldigt tacksam för snabba svar. Nåt som fungerar borde ju gå att köpa på bensinstationerna??!!
/Janne

i Zimbabwe køpte jag (blåfärgad) alkohol på apoteket. Fungerade men sotade extremt mkt. Säkert någon hembrännare du kan få 90%ig av.

Hej!

Vet mycket lite om situationen i Nicaragua, men generellt brukar sprit till kök vara dyr utomlands. I många länder säljs den t ex av apotek. Mitt förslag är att köpa ett kök på plats med ett system som är vanligt i landet.

Nyfiken.....vad ska du göra där?

//Anders

Utan att ha någon praktisk erfarenhet så tror jag inte att det är något problem att få tag i alkohol (etanol, metanol eller propanol borde fungera i Trangia) i mellanamerika. Apotek, spritbutik eller färgaffär kan man leta i.

http://members.iinet.net.au/~mbuckler/fuel/index.shtml

Annars finns det säkert andra lokala lösningar, vare sig det är fotogen, gas eller något fast bränsle.

nicaragua

Skall först och främst surfa och ta det allmänt lugnt över vintermånaderna. Är ett ganska öde ställe med en restaurang så priserna där är lite högre än allmänt i nicaragua,därför tänkte jag varva med lite egen matlagning för att få ner kostnaderna. :)

Kanske du sparar in så mycket att du kan motivera inköpet av ett Optimus Nova (1300:) med Trangiaadapter? Då kan du köra på bensin, fotogen (diesel med lite god vilja) och har lättare att hitta bränsle.

/M

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg