Trangiakärl direkt över öppen eld?

Sot och såpa

Om du smörjer in grytan med såpa innan behöver man nästan bara skjölja av den så är det skinande blankt igen...

Nu tänker jag inte diskutera huruvida såpans permabilitet vs. ledningsförmåga är bättre än sot men en ren gryta är roligara att hantera;-)

PS såpan skall vara på utsidan av grytan;-)

Re: Re: Pseudoteorier och myter

nermander; sa:
Mikael_B; sa:
En svart yta har högre emittans, men bara i det våglängdsintervall den är svart----------

Bara för att ytan är svart inom det synliga spektrat betyder ju inte det att den INTE är svart utanför det synliga spektrat. Jag skulle nog tro att sot är svart för de flesta våglängder.

Du har helt rätt på första punkten, och rätt på punkt två, även om de i sotet ingående ämnena kan ha "spännande" spektra så överlappar de varandra och vi har dessutom en effekt av att det är en porös struktur som absorberar bra och tämligen våglängdsoberoende så sotbeläggningen under kastrullen torde vara "svart" en bra bit ut i IR.
Bra att du förtydligar.
Mikael

Ett bra tips om ni nu av någon anledning vill få era kärl svarta: Gör upp en brasa på tjärved!

Jag har gjort det två gånger och kokat mat i trangiakärlet över tjärvedseld, och de tär det värsta som finns. Det fastnar ett tjockt lager tjära som är svårt att få bort vid diskning.
Så om ni vill ha svarta kärl så använd tjära

Inget jag skulle göra om igen dock.

Att göra kärlen rena från sotet

Inget river som grus. 10-kronorsmarknaderna har stålull av svarvspån med god avverkningsförmåga, vanlig Svinto tvålull är hyfsad. Scotchbritesvamp hamnar långt ner på min lista när det gäller att göra metall ren....

Go tur

Johan K

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg