Trangia vikt?

MI

Gäst
Är det någon som vet hur mycket ett komplett Trangia kök väger med gas brännare (orginal).
Och en till viktfråga. Trangia 25 (stora köket) och Trangia 27 ( lilla ), hur stor viktskillnad är det? Är det lilla köket bra?
Tacksam för ett inlägg.
 

Gasolkök ja tack

Gäst
Läs innantill

Läs innantill i en Trangia broschyr eller på Trangias hemsida så får du reda på viken. Vad som är bra eller dåligt beror på vad man har för referenser. Tycker man det är bra att en sak är billig och driftsäker och tycker om att vänta så välj spritkök, är man villig att betala mer för mer effekt välj gasol.
 
Gasbrännare?

Fotogenkök i all ära, men man kan ju inte komma ifrån att det är otroligt smidigt med gas. Är det någon som har erfarenhet av Trangias gasbrännare? Den som finns att köpa nu är ju en Primusbrännare, fast det står Trangia på den. Blir det bra effekt i ett Trangiakök? Hur fort kokar man upp en liter vatten?


Jag har en äldre modell av gasbrännare med orange slang, men den tycker jag inte är speciellt bra. Effekten är betydligt sämre än hos min fotogenbrännare; en liter 20-gadigt vatten kokar upp på ca 7 min när gasflaskan är ny, och ju mindre gas som finns kvar i flaskan desto längre tid tar det. Detta skall jämföras med ca 4 min när man kör med fotogen. Fotogenköket har ju dessutom en pump, så man kan få samma tryck i flaskan oavsett hur mycket bränsle man har kvar.


OK, högsta effekt är inte alltid nödvändig, men vid viss typ av matlagning är det viktigt att kunna bränna på ordentligt. Och en av fördelarna med gas skall ju vara den höga effekten...


MVH


Peter Ask
 

Ulf Nilsson

Gäst
Kan man lita på gasbrännare?

Under en tur för några år sedan träffade jag en förtvivlad vandrare som hade med sig ett Trangia kök utrustad med gasbrännare. Hans problem var att det hade blivit täppt i munstycket så att det inte gick att använda brännaren. Han hade provat med alla möjliga metoder för att få rent men inte lyckats. Finns det fler som har erfarenheter av gasbrännare som slutat fungera, eller var det något mycket ovanligt som hade drabbat den förtvivlade vandraren?


Bör väl också nämna att jag även träffat vandrare med bensinkök som havererat. (Däremot har jag aldrig hört talas om att en spritbrännare blivit obrukbar. Fotogenkökens tillförlitlighet omnämns flitigt i andra inlägg här.)


/ Ulf
 

Björn

Gäst
Viktjakt.

Om du jagar vikt är trangia inte något bra alternativ. Dock är deras kastruller lätta och bra (om du låter bli duossal och rostfritt ). MSR Whisperlite är ett lätt, bra bensinkök och ganska billigt. International- modellen har inbyggd rensnål. Whisperlite går ner i lilla 1,5 liters trangiakastrullen (kompakt). Kolla begagnat annonserna. Ca 0.5 liter bensin går åt per person och vecka på vår/sommar/höst. Jämför med Trangia ca 1 liter sprit per person och vecka.


Annars är gas ett billigt och lätt alternativ (lite dyrare i drift dock.) En stor primustub ( 450 gram gas) räcker för en person en vecka. Fördelen är att om du bara vill värma i 20 sekunder (t.ex 1 dl diskvatten) så kan du få full effekt direkt och slå av direkt.


Vill du jämföra vikter, kolla på www.globetrotter.de Dom har vägt ALLT!
 
Gasolbrännare till Trangia - OK!

Den nya modellen av gasolbrännare till Trangian är helt OK. Den gamla med den oranga slangen var dock sämre. Risk för brand pga gasläckage efter lång tids användning. Har själv drabbats av det, så jag vet att risken verkligen finns. Den nya har en annan och bättre anslutning av slangen till själva brännaren samt en bättre förvärmning av gasolen med minskad risk för okontrollerat uppflammande låga om tuben skulle stjälpa.
 
Gasbrännare

Har använd gasbrännare i c:a 5 år nu och jag kommer aldrig mer att gå tillbax till spritbrännare,det går dels fortare att koka samt att man steglöst kan ställa in effekten när man vill "småputtra".
Viktigt är dock att man provkör nya tuber hemma då det finns vissa med fabrikationsfel samt att man är rädd om tubens och brännarens munstycken under vandringen då bör man klara sig ifrån nåra problem.
 
Hur lyckas man använda 450g på en skalle?

Ugh!
Själv räknar jag med 450g gas för två personer i tio(10) dagar. Det med en förhållandevis normal användning, frukost, lunch, middag och kvällsfika. Att värma diskvatten verkar väldigt onödigt.
 
Gasbrännare

Jag köpte gastillsats till Trangia så fort det kom ut,och har hittils inte haft problem förutom att packningen mellan slang/burk inte höll tätt, men hade en reservpackning med. Vid kyla måste man förvärma gasen för att få bra effekt (jag har alltid den bättre sorten med högre propanhalt,som är lite bättre i kyla) och skaka gasburken innan man tänder för att blanda gasen,SKAKA INTE NÄR DEN ÄR TÄND. Jag har dock alltid spritbrännaren och lite T-röd med, ifall att, men har hittils inte behövt använda det. Beträffande vikten tycker jag det är värt de extra hekton som ett komplett trangia väger.
 
Vikter Trangia

Stora trangia väger med kaffepanna 1250 gram.
det lilla köket väger med liten kaffepanna 890 gram.
Gastillsatsen väger (modell 1, det har kommit en ny sedan jag köpte min) väger 220 gram.
Gasflaskor Butan/Propan 80/20, Primus väger för;
220gram gas, 300gram
425gram gas, 600gram
 
Markill brännare till Trangia

Det finns numera ett alternativ till Trangias(primus) gas brännare,
den tillverkas av Markill och kostar ca 50:- mindre än Trangias egen.
Har precis varit en vecka i Sarek och vandrat med en nyinköpt brännare.
Inga som helt problem, otroligt vilken skillnad mot den gamla
spritbrännaren. Lättare, snabbare och mindre slabb med sprit.
Dessutom känns det mycket säkrare.
Tyvärr måste man förstora hålet i Trangias underdel för att få
igenom kopllingsanordningen, men det gäller kanske bara äldre kök.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg