På trangia 27 får jag in 100-gramsburken och gas-brännaren, tändstål, siggtändare (är lat), handtaget, alla grytor och stekpannan (exkl. kaffepanna) trangian plastbricka/durkslag, liten tvättsvamp med diskmedel i etc. i köket - det enda som inte är löst tillfredställande är lämplig bestick-kit med lagom längd på skaften, litet kryddbehållarkit med kryddor och matolja samt en liten stekspade - det finns hålrum kvar, men gäller att hitta detta i rätt formfaktor - 'kitet' enligt ovan och full gastub väger idag 1290 gram exklusive bestick men inklusive påse och spännband - nuvarande besticken väger 190 gram som nu läggs utsidan av köket i påsen...
tranginan är av 80-talstyp med röd teflon-panna - mao. ingen UL-version
Målet är att allt skall rymmas i trangian 27 orginal kök-påse med spännbandet runt och utan att det klämmer något för hårt samt inte väger mera än kronans 'snuskburk' med kök, vindskydd och fylld spritflaska - och det finns ännu viktmässig marginal kvar att ta av för trangian gentemot kronans kök - kronans saker är tunga....
med denna kit färdigpackad så vet jag att jag har 'allt' som behövs och bränsle för 12-14 halvliteruppkok sommartid, alltid redo.
---
Det är lite trix men om man 'lindar gasbrännaren med slang runt gasburken och vinklar brännaren rätt så går det, och själv stoppar jag in resp del i platpåse för att minska skav och skrammel.
tyvärr är 27:an lite för lite för att att få in en 230-grams behållare - dock kan man bära ett par sådana separat eller en 450 grammare vid längre turer och ha 100-grammaren som reserv...
tyvärr har jag ingen trangian 25 och se hur det skulle gå att packa med en 230-gram gasburk - men med lite trix och list så fins det nog förutsättningar för det.