Trangia non-stick kass?

På mitt ex har det slitits i ytterkanterna pga att stålet på vindskyddet nött när det varit ihoppackat (två säsonger). Har enbart använt det för stekning ett par gånger. Så så bra verkar de inte vara.

På mitt ex har det slitits i ytterkanterna pga att stålet på vindskyddet nött när det varit ihoppackat (två säsonger). Har enbart använt det för stekning ett par gånger. Så så bra verkar de inte vara.

Jag har skaffat en Trangia multidisc som skyddar stekpannan när den är nerpackad, dessutom bra som extra lock för varmhållning, sil för att hälla av vatten om man kokat ex pasta eller som skärbräde:)

Senast ändrad:
Halaj!

Jag vet inte om det syns så bra på bilden, men om man tittar på den perforerade plåten där gasen slipper ut, så är den starkt skålformad. Det ser ut som om Primus verkligen har försökt att få gasen att rikta sig mot en enda punkt någonstans ovanför brännaren. Galet? Beror ju på.
Rimligtvis maximeras värmeutbytet med kärlet (och värmespill ut mot sidorna minimeras).
Så länge man har något med stort vatteninnehåll så kan ju non-sticken ändå aldrig bli så varm att den släpper.

Här verkar Optimus ha tagit en helt annan approach, och gör en brännare som försöker sprida gasen istället. Frågan är om det hade gjort någon skillnad vid mitt kotlettstekande?

//T

Bilagor

• primus-eta-express-stove.jpg
    primus-eta-express-stove.jpg
    35.4 KB · Visningar: 1,245
  • optimus.jpg
    optimus.jpg
    158.9 KB · Visningar: 1,048
Teflonbeläggning

är inget jag blivit nöjd med öht på stekpannor eller kastruller.

Trangias nyare och lätta hårdanodiserade alukastruller och stekpannor är mycket bättre alternativ.

En annan men angränsande erfarenhet är att det är bättre att steka och woka i en av trangias teflonkastruller inne/nere i övre vindskyddet än i en stekpanna ovanpå övre vindskyddet. Detta för att det blir varmare över en större del av kastrullbotten och för att det går åt mindre bränsle.

Thure

Jag har ett par Trangiakök med stekpannor i non-stick beläggning inkl en separat stekpanna från Trangia (orange utsida, fällbart handtag, lock) med non-stick beläggning. Jag använder alltid lite matfett (smör eller olja) när jag steker då även de bästa non-stick beläggningar har en tendens att bränna fast annars. Som kök har jag använt Trangia med sprit eller gas, men även använt stekpannorna på fristående gaskök från Optimus eller MSR PocketRocket utan problem med att beläggningen släpper. Vid diskning är det bra att blöta upp det "fastbrända" i vatten några minuter innan man diskar. Då brukar det som sitter fast släppa lätt utan att man behöver skrapa. Beläggningen är så tunn att all mekanisk påverkan bör undvikas, bara diska med mjuk svamp eller borste.
Jag har bara non-stick beläggning på mina stekpannor - som kastruller till mina trangiakök föredrar jag vanliga obehandlade som tål lite gnuggning med scotch brite svamp:)

Tillverkarna brukar även rekommendera att man smörjer in en ny teflon panna med lite matolja och därefter torkar torrt innan man använder den fösta gången.

Halaj!

Jag vet inte om det syns så bra på bilden, men om man tittar på den perforerade plåten där gasen slipper ut, så är den starkt skålformad. Det ser ut som om Primus verkligen har försökt att få gasen att rikta sig mot en enda punkt någonstans ovanför brännaren. Galet? Beror ju på.
Rimligtvis maximeras värmeutbytet med kärlet (och värmespill ut mot sidorna minimeras).
Så länge man har något med stort vatteninnehåll så kan ju non-sticken ändå aldrig bli så varm att den släpper.

Här verkar Optimus ha tagit en helt annan approach, och gör en brännare som försöker sprida gasen istället. Frågan är om det hade gjort någon skillnad vid mitt kotlettstekande?

//T

Din stekpanna ser ut att ha överhettats. Om jag inte missminner mig klarar teflon inte av mer än ca 200 grader innan den släpper, vilket man lätt kommer upp i med en gasbrännare.

Primus "jetstråle-brännare" kokar upp vatten vansinnigt snabbt om man använder en gryta med värmeväxlare. Optimus Crux (på bilden) är inte lika imponerande när det gäller vattenkok, men den är mer lämpad för matlagning då den har bättre spridning på lågan. Ditt problem verkar vara överhettning, och det är osäkert om det hade gjort någon skillnad med en annan brännare.

Nu får de bli metallåtervinning, en hundring hit eller dit, var gör det om hundra år…
Och återgång till den gamla pannan tills jag hittat en jag kan ha förtröstan till…
Om du ska ha en BRA Trangia stekpanna så är det DuoSSAL-versionen du ska ha. Den tål allt nedom k-pistbeskjutning verkar det som - när den väl är instekt (vilket man fixar hemma på köksbänken med några 'övningsstekningar'). Den är din för resten av livet - och har: Oöverträffad reptålighet (kan diskas med strandsand), ingen som helst aluminiumreaktion på sura ingredienser (bra för dom som är alu-nojjiga), inga losskrapade teflonrester i maten (bra för dom som är kemikalie-nojjiga), bra värmespridning (blir bra pannkakor om man har rätt brännare) etc etc...

Jag har skaffat en Trangia multidisc som skyddar stekpannan när den är nerpackad, dessutom bra som extra lock för varmhållning, sil för att hälla av vatten om man kokat ex pasta eller som skärbräde:)

Halaj!

Jo, jag håller på här och komponerar ihop det ultimata kökskitet, och där ingår den där plastplattan. Utan den fungerar inte mitt tänkta set.

//T

Trangias nyare och lätta hårdanodiserade alukastruller och stekpannor är mycket bättre alternativ.

Halaj!

Har du någon uppfattning om hur de anodiserade kastrullerna är jämfört med alukastrullerna med avseende på fastbränning?
Det är väl ca 20 år sen jag använde mitt första trangiakit med alukastruller sist, men jag minns att fastbränning var ett stort problem.
Nästan så vatten blev vidbränt.

//T

Halaj!

Goda tips. Tack!
Jag har insett att det inte går att misshandla en friluftsteflonpanna så som man kan med en vanlig teflonstekpanna hemma.
Jag får se kostnaden för pannan som läropengar, antar jag. Det var ju gott att jag fick detta resultat på diskbänken hemma istället för att komma på det ute på färd.

//T

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg