Trampbåtsäventyr!!

Priset för hobie mirage adventure i USA är tydligen 13000 SEK, förvånansvärt billigt tycker jag. Tillkommer förstås en stor kostnad om man beställer den till Sverige med moms, tull, frakt. Jag må säga att jag blir sugen, men man skulle vilja detaljgranska och provköra, se att kvaliten på de rörliga delarna duger. Fräckt med segelkitet, ett sånt skulle jag vilja ha till den i så fall..

gallery_07_lr.jpg

Hmmm, nu kände jag plötsligt första riktiga suget efter vår & sommar igen.. :)

Jag testade en hobiekajak med "pingvin fenor" för tre år sen. Det gick ungefär lika fort att trampa sig fram med fenorna som att paddla. Jag hade inte samma paddelteknik då som idag, men var förvånad hur effektiva fenorna var. Ett stort minus är att man var tvungen att vara försiktig så man inte gick på grund med fenorna, som var relativt djupgående. Det var ingen vanlig cirkulär cykelrörelse heller, utan peddalerna trampades fram och tillbaka. En finnurlig växel överförde kraften till fenorna som viftades från höger till vänster. Riktigt skoj farkost.

Matsson

Hobies framdrivningssystem är en otroligt vacker lösning. Dock bygger det en del nedåt. Hobies kajaker verkar även ha endel övrigt att önska vad gäller prestanda och kvalite. Om man skall tro paddling.net

Det finns dock folk som monterat drivsytemet i andra kajaker med väldigt bra resultat. En brukar vara med i Blackburn Challenge och göra bra ifrån sig.

Ett alternativ är förstås att ro med glidsäte. Då jobbar man både med armar och ben. Nackdelen är förstås det vanligt baklänges åkandet och att man blir betydligt bredare.

Personligen är jag sugen på att testa Hobies system i en av Trappers kajaker. Få se om det hinns med

Hans Friedel

hassex; sa:
Det finns dock folk som monterat drivsytemet i andra kajaker med väldigt bra resultat.

Det där låter ju klart intressant, men om man kör utan paddel lär man vilja ha en ganska stabil kajak för öppna vatten. Åtminstone mycket slutstyvhet eller vad det kallas. Man kanske inte måste montera i en SOT men annars lär man få ha en rejäl sittbrunn och skippa sittbrunskapell antar jag?

Lite synd kanske att miragedriven är så "öppen", kanske ger en aning extra onödigt motstånd jämfört med om den vore ordentligt inkapslad:

fintuck.jpg

hassex; sa:
Hobies framdrivningssystem är en otroligt vacker lösning. Dock bygger det en del nedåt. Hobies kajaker verkar även ha endel övrigt att önska vad gäller prestanda och kvalite. Om man skall tro paddling.net

Det finns dock folk som monterat drivsytemet i andra kajaker med väldigt bra resultat. En brukar vara med i Blackburn Challenge och göra bra ifrån sig.

Ett alternativ är förstås att ro med glidsäte. Då jobbar man både med armar och ben. Nackdelen är förstås det vanligt baklänges åkandet och att man blir betydligt bredare.

Personligen är jag sugen på att testa Hobies system i en av Trappers kajaker. Få se om det hinns med

Hans Friedel

En variant är en omvänt roddsits i en kajak. Man sitter rättvänt i en glidsits. Fötterna sticker man in under en bygel så att man kan dra sig fram, stoppa ned paddeln och skjuta sig bakåt i paddeltaget. Man skulle ju i vart fall få rätt mycket kraft på det sättet men det gäller ju att få loss fötterna om man välter............

Henrik

Hur används glidsits med pedaler? Gäller det bara paddeln förstår jag, men kombinerat eller bara med trampor ser jag inte fördelen. Paddlar man inte i samma takt som man trampar blir det svårt att få rytm.
Kan ni förklara hur ni tänker?

Ops, otydligt av mig. Jag tänkte en omvänd roddsits som ett alternativ till pedalerna. Tänk bort hobielösningen och ta kajak, helst öppen sittbrunn. Byglar framme vid fotstödet så att man kan stoppa in fötterna och sen en sits som kan skjutas fram och tillbaka. Vanlig paddling alltså förutom att man kan skjuta ifrån i draget. Du och jag bytte några tankar om detta för en tid sedan på din hemsida.

mvh H

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg