Tråkiga anklagelser...

På annan plats i forumet har det framförts anklagelser om att folk skulle ha dolda syften med att skriva i här. Även om det inte nämndes några namn så var det uppenbart att åtminstone annat i det inlägget syftade mig och det känns mycket olustigt. Därför känner jag mig nu tvingad att bemöta detta påhopp:
larlil; sa:
Finns det medlemmar i forumet som har andra perspektiv än konsumentperspektiv? Och om så är fallet borde det inte redovisas av etiska skäl? Bör inte "massmarknaden" bearbetas på betald annonsplats eller i betalda brochyrer tex.?
Nej, jag jobbar inte i GPS-branschen, har aldrig jobbat där och har inga som helst ekonomiska intressen i den mer än som kund. Jag är egen företagare med uppdragsgivare inom IT- och fordonsbranscherna.

Jag har själv ifrågasatt smygreklam i detta forumet när folk ställt frågor om helt okända produkter och man sedan hittar samma namn i ledningen för företaget som råkar marknadsföra just de produkterna. Jag vågade åtminstone peka ut de jag anklagade och då personerna aldrig svarade och bara försvann antog jag att jag träffat alldeles rätt.

Nu träffade larlil alltså alldeles fel. Undrar om han då är tillräckligt renhårig att åtminstone komma med en ursäkt för sina grundlösa anklagelser?

clindh

Forumvärd
Jag har skrivit det två ggr idag, men det förjänar att upprepas. Det är vi på redaktionen som administrerar forumet; det är vi som tar beslut om något är fel eller rätt. Vi är dock beroende av rapporter om tveksamma inlägg från "allmänheten", det finns tom en rapportera-funktion per inlägg som gör det superenkelt. Använd den - jag har inte hört något om att det skulle förekomma smygreklam i den omtalade tråden tex.

Att ta på sig polismössan och försöka vara brottsutredare själv är helfel, och om det leder till anklagelser mot oskyldiga är det riktigt illa.

Själv har jag funderat på vad larlil egentligen själv står för? Min teori är att han arbetar för Wired ;). Den som läst den tidningen kanske förstår vad jag menar.

Min välvilliga tolkning är att han ville förbättra Sverigees ekonomi genom att få oss alla att konsumera mera och höja BNP, månne ett så kallat "trolleritrick";)?

/Andreas

Läsvärda inlägg

PR; sa:
Därför känner jag mig nu tvingad att bemöta detta påhopp:
larlil; sa:
Finns det medlemmar i forumet som har andra perspektiv än konsumentperspektiv? Och om så är fallet borde det inte redovisas av etiska skäl? Bör inte "massmarknaden" bearbetas på betald annonsplats eller i betalda brochyrer tex.?
Nej, jag jobbar inte i GPS-branschen, har aldrig jobbat där och har inga som helst ekonomiska intressen i den mer än som kund.

Håller med om att larlils angrepp i det här fallet är klumpigt. Finns ingen större anledning att tro att handlarna ligger på stora lager av osålda GPSer. I och med att dollarn stadigt sjunker i värde så är det olämpligt att ha stora lager och i synnerhet nu när det kommer nya modeller i så snabb takt.

Om någon frågar om köprekomendationer så är det naturligt att utgå från de modeller som man vet finns på marknaden.

När Garmin 60 finns att köpa kommer säkert äldre kartmodeller med svartvit skärm att sjunka i pris.

Det kommer säkert också mindre modeller med färgskärm framöver. Jag skulle kunna tänka mig att vänta med färgskärm tills det finns modeller med större skärm än Garmin 60 men med mindre ytterformat.

Hur som helst tycker jag att ursprungstråden är läsvärd och larlil har en poäng i att vissa köpare kan tjäna på att vänta in Garmin 60.

Thure

Väntan kan bli lång

Det finns alltid en poäng med att vänta. Man behöver inte vara utvecklingsingenjör (som jag råkar vara, men inte i GPS-branschen) för att förstå att det hela tiden grunnas ut bättre mojänger av alla de slag.
Genom att skaffa någonting efter det att man tänkte skaffa någonting, finns det alltid något bättre att skaffa.

Enda nackdelen är väl då att man har aldrig någonting.

Anders

En ekonoms syn på nuvärde

Apersson har rätt. Ekonomen säger direkt att värdet av 1 kr idag är större än 1 kr i morgon. Detta i kombination med det stora värde det är att verkligen ha prylen gör saken enkel. Ju tidigare jag köper min pryl, desto längre kan jag använda den (förutsatt såklart att den inte havererar) innan det kommer nya prylar jag vill ha. Avskrivningstiden ökar, kostnaden per gång minskar.

Enkelt, eller hur?

Re: En ekonoms syn på nuvärde

Östanhol; sa:
Apersson har rätt. Ekonomen säger direkt att värdet av 1 kr idag är större än 1 kr i morgon. Detta i kombination med det stora värde det är att verkligen ha prylen gör saken enkel. Ju tidigare jag köper min pryl, desto längre kan jag använda den (förutsatt såklart att den inte havererar) innan det kommer nya prylar jag vill ha. Avskrivningstiden ökar, kostnaden per gång minskar.

Enkelt, eller hur?
Om nuvärdet idag av ett visst belopp i morgon är 1 kr, brukar man normalt räkna med att det nominella beloppet i morgon blir högre än 1 kr. Räntan bidrar till vår vilja att avvakta med viss konsumtion till i morgon.

Bortsett från företagsekonomens syn på pengar som pengar; nationalekonomen säger direkt att hur vi väljer att utjämna vår konsumtion över tiden, beror utöver räntebärande tillgångar på vår personliga diskonteringsfaktor för nyttan av pengar idag respektive i morgon, dvs. våra personliga preferanser. Om ens nytta av ingen pryl i år plus den förväntade nyttan av att köpa produkten efter att den genomgått en förväntad teknisk innovation när prylen köps nästa år, är högre än nyttan av att köpa den gamla produkten i år, så väljer personen det först nämnda. Annars vice versa.

Enkelt, eller hur;-)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg