Leif,
Jag har haft körkort i 12 år och kör ca 4000 mil om året. Har cyklat i genomsnitt 1500 mil om året de senaste 10 åren, och har aldrig varit inblandad i en olycka som orsakat personskador.
Har du cyklat eller kört bil i Indonesien eller Dominikanska Republiken? Det är rätt stor skillnad mot hur det är att köra i Sverige. Exempelvis går alla vägar rakt genom byar och städer. Ytterdörren på husen går rakt ut i gatan. Övergångsställen, trottoarer och cykelbanor existerar inte. I dessa situationer skulle jag påstå att man kör "blint".
Människor är medvetna om detta och har anpassat sig till det. Exempelvis lär man sina barn att inte springa ut på vägen, då de i så fall skulle bli överkörda direkt, sikt eller inte sikt. Man går inte ut i vägen framför anstormande trafik, med motiveringen att man har lagen på sin sida.
I blinda kurvor, eller hårnålskurvor används signalhorn (eller ringklocka) flitigt. Signalhornet används också när man kör om i kurvor, på insidan, eller om man ser en snygging.
Tyvärr uppmärksammar ibland åsnor inte detta. De kanske tror att det gäller någon annan.
Varningsskyltarna för "farlig kurva" är i DR utrustade med reklam för Brugal, som är den dominerande romleverantören på ön.
Vi svenskar, som är vana vid att man målar linjer och sätter upp skyltar som i viss mån respekteras kanske tycker det här är otäckt. I Sverige skulle inte den viktigaste vägen mellan norra och södra delen av landet vara 6-7m bred, full med hårnålskurvor och ha en fartbegränsning på 100km/h, men så är det på en del ställen i utlandet.
Vad jag vill komma fram till är att man måste göra riskbedömningen baserat från fall till fall. I Sverige är det vanligt att barn springer ut på och leker på vägen, men jag har aldrig råkat ut för det i DR. Hindren på vägen har varit djur, och ibland ett tappat traktordäck, en ölkagge, ett lass plankor, tegelpannor eller liknande.
Men vill du kalla mig för idiot, så får du naturligtvis göra det. Det är det så många som gör redan ;-)
/Henrik