Träsked

myggan i tältet; sa:
En bra sked = bra karl, alltså. Nu börjar det gå upp vad ni snackar om allihop :)

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-01-31 kl 08:57]

Skeden är bara en bra början, innan du börjar sy dina egna tält, kläder och ryggsäckar & tillverkar din egen kajak.

KLAGER; sa:
myggan i tältet; sa:
En bra sked = bra karl, alltså. Nu börjar det gå upp vad ni snackar om allihop :)

Thomas
[Ändrat av myggan i tältet 2007-01-31 kl 08:57]

Skeden är bara en bra början, innan du börjar sy dina egna tält, kläder och ryggsäckar & tillverkar din egen kajak.
Beställde en Victorinox Nomad igår. Tänkte att det räcker väl att man bänder upp en konserv åt de små liven. Möjligen fixa grillpinne... lite osäker där.

Men inte det alltså. Kikade faktiskt på kajakbyggen lite förra året. Kräver kanske lite större förberedelser än skedprojektet.

greendanger,

Du menar att du river ner lämplig björk på kafferasten? Hur gör ni andra för att komma åt bra björkämne? Med tanke på att alla uppenbarligen hanterar slöjdkniv kanske det är bäst att ge sig ut innan skogen är väck.

[QUOTE
greendanger,

Du menar att du river ner lämplig björk på kafferasten? Hur gör ni andra för att komma åt bra björkämne? Med tanke på att alla uppenbarligen hanterar slöjdkniv kanske det är bäst att ge sig ut innan skogen är väck. [/QUOTE]

Skärpning, trodde att du hade lite hum om allemansrätten självklart river man inte ner en björk där man inte får, antingen har man egen mark eller så har man frågat först, i mitt fall har jag tagit björkarna ute hos en god vän som skulle röja skottfält till älgjakten. Istället för att med flit missförstå och feltolka kunde du kanske komma med något konstruktivt i ämnet? Men det kanske inte är lika roligt eller lätt...

myggan i tältet; sa:
greendanger,

Du menar att du river ner lämplig björk på kafferasten? Hur gör ni andra för att komma åt bra björkämne? Med tanke på att alla uppenbarligen hanterar slöjdkniv kanske det är bäst att ge sig ut innan skogen är väck.

Jag kollade Anders Jonssons hemsida http://www.andersj.se/ häromdagen.
Andres har en beskrivning på hur man gör en träsked.

Även om jag är uppfostrad att lite stjäla, så har någon gjort en skogsgallring i närheten där jag bor. Om en björk eller något annat träd som nu ligger längs cykelbanan ”råkar” bli några dm kortare en natt är det nog ingen som sörjer.

Per Brune

Brune; sa:
Jag kollade Anders Jonssons hemsida http://www.andersj.se/ häromdagen.
Andres har en beskrivning på hur man gör en träsked.

Det där ser bra ut. Undrar om det är någon skillnad i hålbarhet på en sked som tillverkats ur en bit vars böj tvingats fram och en som slöjdas ur ett block enligt metoden som AJ beskriver.

greendanger,

Om jag förnärmade dig på något vis, ber jag om ursäkt; det var det inte alls min mening.
Frågan jag nog skulle bemödat mig uttrycka bättre, är vad du och andra slöjdare gör med resten av det färska träet ni tar.

Självklart ska allemansrätten värnas; vår natur respekteras.

Thomas

Det var bara rotdelarna jag i detta fall var ute efter. När det gäller så pass smala träd som i detta fallet, kan det var svårt att hitta användningsområde för resterande delar. Förslag på vad man kan slöjda av slanor och träd upp till ca 80 mm motages tacksamt!

greendanger; sa:
Det var bara rotdelarna jag i detta fall var ute efter. När det gäller så pass smala träd som i detta fallet, kan det var svårt att hitta användningsområde för resterande delar. Förslag på vad man kan slöjda av slanor och träd upp till ca 80 mm motages tacksamt!

Vandringstav av toppen, grillpinnar av grenarna, är det björk kan de ytrsta riset och löven användas i matlagninagen (eller bastun om man så föredrar), av den nedre delen som är kvar kan man åga sig skivor och göra bordskydd/karottunderlägg av. Av nedre delan kan man ju också snida allt möjligt krafs eller brukssaker. någon nämnde smörknivar (men jag har en känsla av att man alltid har för många av den varan) men det blier även mycket trevliga bokstöd. Som krafs kan ju nämnas den klassiska spiralen eller staven i spiralen.

greendanger; sa:

Ett bra boktips är "Slöjda och bygg för friluftsliv" av Ingemar Nyman ISBN 91-534-2432-8

Där finner du mängder av tips på vad du kan slöjda.

greendanger; sa:

Täljs, svarvas till rundstav, till skaft, torkställning och stolben samt stolpinnar mm. Sen kan man ju hyvla och limma oxså om du vill göra flak etc.

go tur

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg