Kanske lite hjälp på vägen.
Hej, jag är själv inte så insatt i just träningsprogram, men jag skickade en förfrågan till Marathon.se och fick svaret nedan. Jag har efter detta arbetat ut ett träningsprogram över 2 veckor med sammanlagt 7 pass, 4 första veckan och 3 andra. Jag vill helst inte gå ut för hårt i början. Jag har rättare sagt en vilodag mellan varje pass. Jag klättrar även några gånger i veckan så att jag får träning däregenom också.
Detta svar fick jag av Peder Lindberg på Maraton.se
Maila gärna om du har fått några bra förslag och annat som kan vara intressant.
/MVH Daniel Gustafsson
----
Peder Lindberg svarar:
Hej Daniel!
Med tanke på att du är 17 år och säkert vill hålla på med idrott i många år till så gäller det att inte köra för hårt i unga år för då kommer du säkert att tröttna eller skada dig.
Jag tycker du ska koncentrera dig på att bygga upp dig ,konditionsmässigt och styrkemässigt, långsiktigt.
Jag tycker att du kan försöka träna 4 gånger i veckan. Två pass bör vara löpning. Ett lite längre distanspass mellan 8-12km och ett lite snabbare mellan 4-8km.
Efter det lite snabbare passet kör du styketräning med kroppen som belastning.Tex armsträckningar,situps, ryggresningar och knäböjningar.
Ett pass i veckan kör du ren styrkträning. Ta gärna kontakt med någon som kan hjälpa dig att visa dig övningar för hela kroppen. De övriga passen tycker jag att du varierar mellan cykling/kanot/inlines.
Där tar du tid hur länge du är ute,tex 45-60 minuter.
Träna så ett par månader och var lyhörd för kroppens varningssignaler, får du ont kan och det sitter i några dagar kan det vara en begynnande skada.
Återkom gärna med resultat och kommentarer.
Hälsningar Peder
Peder Lindberg är utbildad idrottslärare på GIH. Han är verksam som lärare i Lidingö kommun och har själv varit aktiv löpare i IFK Lidingö. Peder Lindberg har dessutom varit elitspelare i squash och varit förbundskapten för det svenska damlandslaget.