Träning för långturer

Hej,

hur tycker ni man ska träna inför långturer på trad?

Har börjat få svårt att motivera mig till inneklättringen då det huvudsakliga målet är att göra långturer. All inneklättring känns så himla irrelevant med det målet. Blir mest 1-meters runouts på överhäng när jag vill träna på sva med egna säkringar och pump i vaderna. :)

Har ni några roliga träningstips? Självklart skulle det bästa vara att åka ut och tradda så mycket som möjligt, men det är ju inte riktigt läge för det nu, ens med god vilja.
 
Kanske du kan varva inneklättringen med löpning och aid? Då är du en stark klättrare med kondis som är bra på att lägga säkringar när säsongen kommer. Låter väl inte helt fel?

Och så kan du ju alltid ta upp isklättring också, har jag gjort efter många år som tresäsongsklättrare.. Sjukt kul och bra för ledpsyket. Och så kan du klättra långtur året runt!
 
Yeah, löpning är nog bra. Isklättring är dyrt och livsfarligt. :)

Nämen, faktiskt, det verkar vara rätt många olyckor per timme klättrad is jämfört med klippa. Stämmer det?
 
Ingen aning, men det är möjligt att det sker fler olyckor på is. Lite nojigt är det ju att falla med alla vassa taggarna överallt, så jag har hittills låtit bli.. ;-) Ja, det är löjligt dyrt med grejerna. Man ställs inför det moraliska dilemmat, mat till en svältande familj i ett år eller lite nya skinande aluminiumprylar till mig? Och aluminiumindustrin är verkligen dålig för miljön dessutom, sjukt energikrävande.. Det är verkligen vidrigt egentligen, klättring är en sjukt egoistisk sysselsättning.

Men samtidigt så vackert, man får göra vad man kan för att kompensera i övriga livet.
 
Kände inte av benen ett dugg när jag provade isklättring. Sen är väl kanske vikten från benmusklerna orsaken till att jag inte klarar av det. Träning för tradklättring: För mig hjälpte det med statisk träning. 20 sekunder per grepp sedan ökat till 40 sekunder. Vansinnigt tråkigt men det fick mig att klara fem repor multipitch vilket var mitt mål. Innan kunde jag inte ens boldra och inte nu heller på grund av att min defaultstyrka i överkroppen räcker till tre chins ungefär.
 
Alltså, förlåt om jag är jättetråkig.
Men jag misstänker att du inte kommer köra långturer som är på din gräns, så därför tror jag inte att du "behöver" så mycket annan träning än erfarenhet.

De första multipitcharna man kör handlar om så mycket annat än fysik.

D.v.s klättra mycket! Ta en långtursdag på din hemmaklippa, hur många meter hinner du komma upp i innan det blir mörkt?
 
Jag håller med Slan... Vad är det du ska träna egentligen?

Hur långa leder är det du tänker på? Är det Via Lara som kan klättras på några timmar eller är det Peuterey Integral som tar normalt ca tre dagar? Jag har klättrat en tolv repors tradtur där tre av reporna var på min gräns och något flera precis under. Jag behövde aldrig träna inför detta och skulle jag göra Peuterey Integral så skulle jag inte träna inför den heller.

Om det skulle vara något så tycker jag att minimera "fucking around" tiden. Klättrar du sexor men lägger ändå säkringar varje en och en halv meter på fyror? Fipplar du ofta med krångliga säkringar, bara för att "det är dags för en säkring", när du skulle kunnat klättra en halv meter till och lägga en lätt bomber säkring bara du tittat upp lite? Håller du på att måtta slingor vid stand och knyter om flera gånger innan det blir bra jämnviktat? Trasslar du med repen vid hängande stand, specielt om samma person ska leda flera repor i sträck? Stannar ni upp och tar långa lunchraster när nu skulle kunnat äta enklelt men kontinuerligt medans ni säkrat upp andreman i autolock/guide läge? Varför stressa kan man fråga, men personligen ger det mig glädje om jag klättrat effektivt, även om jag inte behövt det. Det ger mig förtroendet att pröva på allt längre turer närmare min gräns... Och är det på en populär led är det inte så kul att vara bromskloss åt tre replag efter...
 
Förutom att ha koll på logisitiken genom att bygga många stand (fungerar även på vintern att träna på) pröva och öva det du du vill undvika, dvs klättra på blöt, mossig och hal klippa.

Att reversera om man hamnar fel är smidigt men kan vara riktigt svårt/läskigt på lätta svaturer.

Sedan är det aldrig fel att bli bättre klättrare så gymklättring är aldrig bortkastad tid.
 
Mjo... håller nog med om det ni säger.. Målet är de klassiska långturerna i nordnorge i sommar, på ~10-12 replängder. Det är nog mycket logistiken och effektiviteten som det hänger på som sagt.
 
Hej

Håller med ovanstående talare!

Om man planerar att klättra en längre tur på låt säga 10 replängder, pröva då att klättra lika många på hemmaklippan så effektivt du kan. Gör standplats mitt i en replängd innan den bekväma hyllan bara för att se om det går. Byt utrustning med någon kompis och bli snabb med alla slags kilar och kammar. Sen tror jag på kondition, det är ju långturer man vill klättra och dom brukar vara långa.


Glöm mackor och dylikt, det är snickers som gäller! Den duktige klättraren Carol Mcdermott från Nya Zeeland sägar att "ten snickerbars is all i need!"

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Träning för långturer delas lätt upp i tre delar:

1) Träning för att förbättra replagsarbetet
2) Träning för att bli bättre på att klättra killeder på blick
3) Träning för att bli bättre på att använda fett som ett bränsle för musklerna

Så länge du inte har en tränare så måste du själv avgöra hur stor tid och fokus som måste läggas på var del.

Men eftersom du frågade efter tips för "inomhussäsongen": Åk massvis med längdskidor för del 3. Träna massvis med styrkeuthållighet för att bli bättre på klättra kil på blick, och som "luktafotogen" skriver så träna på att surhänga, stanna till exempel 40 s vid varje klipp när du tränar på väggen.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg