Träning för långcyklande

Det är inte säkert att det behövs någon övning innan du ger dig iväg. Om du cyklar något eller några mil innan är det bra men inte livsnödvändigt.

Om du börjar cykla dina 10 milsdagar utan träning så händer följande. Du får ont i baken, du blir trött i benen och det tar lång tid. Värken i kroppen går över efter 3-5 dagar. Dagsetapperna blir kortare för din medelfart ökar allteftersom du blir starkare.

Ett alternativ kan vara att träna upp benstyrkan på gym. 3-4 grundövningar några gånger i veckan i 4-6 veckor.

Jag tycker för egen del att det känns bättre mentalt att kunna förbereda sig för hur det känns att cykla 10 mil. Utan träning går nog bra men kräver en stor empati till sin kropp och att man lyssnar på alla signaler samt tar dem på allvar. Att man känner vad som är ett begynnande problem och vad som inte är det. Jag har alltid tagit smärta på allvar och värk som en produkt av att min kropp är ovan. Väldigt generellt.

Innan min första långcykling ställde jag samma fråga ,och fick som svar av någon klok man .Varför cykla runt i världen och träna när du ändå ska cykla runt i världen?.Ligger lite i det tycker jag.Starta lugnt så ordnar sig allt.Lycka till.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg