Jag har gett blod under ett par år och det har väl blivit uppåt 30 gånger tror jag.. och tycker inte att det gör särskilt stor skillnad så länge man ser till att äta och dricka ordentligt efteråt.
Att märka långtgående effekter tror jag är placebo.
Att ge 4.5 dl blod sänker hb-värdet med ungefär 10 punkter.. Jag var och tog ett blodprov dagen efter blodgivning och visade då samma hb som dagen innan före tappningen.
Ligger normalt runt 160 hb..
Symptomen med trötthet och orkeslöshet är mest pga vätskebristen, blodcentralen rekommenderar att man dricker 1 liter + dubbla mängden som är tappad (dvs 4.5 dl blod tappat -> 1.9 liter vätska) utöver vad man skulle druckit normalt, ljummen vätska tas upp bättre av kroppen.
Och så ett rejält mål mat efter blodgivningen så är jag fit for fight igen.. har märkt mig mer lättpåverkad av alkohol samma dag men det beror ju åter igen på vätskebrist..
Att träna samma kväll eller dagen efter är ju inget dom rekommenderar om man frågar man jag har inte märkt några direkta problem med det..
Klart man kan kalla det oansvarsfult men jag vet inte om jag håller med.
Jag brukar främst ge trombocyter (blodplättar), har nästan dubbla värdet mot snittpersonen så det lämpar sig ganska bra.. Blodet tappas och centrifugeras och dom få procenten man ska ha tas ut, och man får tillbaks resten. Tar en dryg timme och görs på inbokade tider, man får se film och får här i västerbotten 4 gånger ersättningen mot blodgivning..
Men det viktiga är ju inte vad man får med sig därifrån utan vad man lämnar kvar!
Har gett plasma också nån gång och det är inga större konstigheter med det, går rätt snabbt.
Edit:
Blodproppar nått som man drabbas av pga åderförkalkning och inte av höga blodvärden. Inga andra samband har påvisats.. Det var svaret jag fick när jag frågade på blodcentralen om jag löpte större risk för blodproppar pga dubbelt så högt värde på blodplättar som en snittperson, där dom även berättade att det finns ju folk med för mycket blodplättar (motsatsen till blödarsjuka), men då snackar vi värden kanske 20-30-40 gånger det normala, då börjar det bli lite mer problem.