Träff i skogen med bara kniven

Ved och allemansrätten tycker jag är relevant i den här frågan. Jag brukar ibland själv ta delar av nedfallna träd och grenar att elda med för lite trivsel på kvällen, men det är stor skillnad på det ni skall göra. Att på en begränsad yta hålla igång en eld eller två i en vecka på en begränsad yta tar hårt på vedförrådet. Enligt allemansrätten får man väl inte ens bo så länge på en plats utan tillstånd.
Jag vill inte gärna vara en glädjedödare men allemansrätten måste vi vara rädda om.
Hans
 
En vecka!

Hade helt missat att det rörde sig om så länge som en hel vecka. På en ö som är cirka 300 * 500 meter lär det minst sagt bli en stor påverkan. Tänk på att en ö ofta kan vara relativt opåverkad av skogsbruk på grund av dess otillgänglighet. Av denna anledning kan ön vara mycket intressant biologiskt och estetiskt. Att riskera att förstöra detta med ett överlevnadsprojekt vore dumt tycker jag. Naturlöigtvis vet jag iunte hur det ligger till med just denna ö, men eftersom ni skriver att det finns rikligt med döda träd så får jag en bild av relativt höga naturvärden såväl som estetiska värden för den som söker natur som är någorlunda opåverkat av sentida skogsbruk.

Vill inte heller vara glädjedödare men....varför inte ett skogsparti på fastlandet där påverkan kan spridas över ett större område. Naturligtvis efter kontaqkt med markägare. Jag inser att det finns poänger med att vara mer isolerad men ändock...

Min åsikt bara....igen...

/Andreas
 
Ett nästan 'skallkrav' vid övningar av detta slag är att någon som inte deltar i själva övandet har kunskaper att bedömma de andras tillstånd (vätska, blodsocker, kroppstemperatur, omdömme/'komighet') och gärna att denne någon oxå är sjukvårdskunnig och har de resurser som krävs för att råda bot nämnda tillstånd.

Med detta sagt och hoppas ni (även alla andra) tänker på detta.
Inte för att på något vis måla fan på väggen, men olyckor/tillbud sker väldigt lätt och ingen ska i onödan fara illa när man sysslar med det som är ens intresse och så givande som 'en vecka på ön' med stor sannolikhet är.

'Den vanligaste orsaken till olyckor i friluftslivet är lågt blodsocker' (fritt citat: S. Källman, 'En växt i nöden')

Mina tankar/erfarenheter

/Ulf

Et Silva - Et Urbis
 
Skallkrav o skallkrav...Det är väl ingen TV-inspelning de ska ut på. Säkerhet är ett ord som börjar användas som ett mantra, i många sammanhang i dag. Om personerna i överlevnadsövningen ville ha maximal säkerhet, skulle de ju sitta hemma i soffan o kolla in Robinson på TV. Ur deras perspektiv blir det ju bara mer intressant om nån får "lågt blodsockervärde". Går man in med "den som ger sig in i leken...-attityd" får man väl utsätta sig för vilka risker man vill, tycker jag. Har som många andra män, drabbats av både "lågt blodsockervärde" o andra kul tillstånd som fältkoma t ex och annan allmän utmattning o inte fan dog jag av det. Ni som anser ovan tillstånd farliga kan väl knappast ens gjort lumpen, iaf inte på nåt fältförband.
Synpunkter på intressant, känslig ekomiljö, kan jag väl köpa, men håll gärna inne med era andra pekpinnar.

Anser f.ö att vårt samhälle ser ut som det gör idag, bl a pga för mycket säkerhetstänkande. Somliga av oss kvävs och måste ut på livsfarliga, ibland dumdristiga äventyr, bara därför att det inte finns några fysiska risker i våra inrutade ekorrhjul-liv, medan andra testar droger o annat för att finna spänning.
Vi kör med cykelhjälm o säkerhetsbälte. Vi klagar på dålig snöröjning och har stenkoll på "bäst före datum" på varan i mataffärn. Sen betalar vi glada i hågen tusentals skattade kronor för exotiska resor med "äventyrstema" och annat fåneri i samma gengre.

Idén om övningen var bra, men det är väl bäst att ni hittar någon annan plats, nu när ni redan på planeringsstadiet lyckas väcka olyckskorparna -men jag håller med om att inte störa vare sig miljön, eller folk, mer än nödvändigt.

Lycka till

/K
 
carvingkimbo; sa:
Ni som anser ovan tillstånd farliga kan väl knappast ens gjort lumpen, iaf inte på nåt fältförband.

Nej, för det har ju aldrig dött beväringar eller soldater i onödan bara för att de var fälkomiga och hypoglykemiska.
Eller vänta, det har det ju!

Och man har ju aldrig utbildad sjukvårdspersonal, frispelsvana utbildare, radiokommunikationer och startklara helikoptrar i lumpen.
Eller vänta - det har man ju!

;-)

Men en överlevnadsvecka på öde ö låter skoj!
Lycka till och rapportera gärna så att vi som sitter hemma i värmen kan ta del!
 
carvingkimbo; sa:
Skallkrav o skallkrav...Det är väl ingen TV-inspelning de ska ut på. Säkerhet är ett ord som börjar användas som ett mantra, i många sammanhang i dag. Om personerna i överlevnadsövningen ville ha maximal säkerhet, skulle de ju sitta hemma i soffan o kolla in Robinson på TV. Ur deras perspektiv blir det ju bara mer intressant om nån får "lågt blodsockervärde". Går man in med "den som ger sig in i leken...-attityd" får man väl utsätta sig för vilka risker man vill, tycker jag. Har som många andra män, drabbats av både "lågt blodsockervärde" o andra kul tillstånd som fältkoma t ex och annan allmän utmattning o inte fan dog jag av det. Ni som anser ovan tillstånd farliga kan väl knappast ens gjort lumpen, iaf inte på nåt fältförband.
Synpunkter på intressant, känslig ekomiljö, kan jag väl köpa, men håll gärna inne med era andra pekpinnar.

Anser f.ö att vårt samhälle ser ut som det gör idag, bl a pga för mycket säkerhetstänkande. Somliga av oss kvävs och måste ut på livsfarliga, ibland dumdristiga äventyr, bara därför att det inte finns några fysiska risker i våra inrutade ekorrhjul-liv, medan andra testar droger o annat för att finna spänning.
Vi kör med cykelhjälm o säkerhetsbälte. Vi klagar på dålig snöröjning och har stenkoll på "bäst före datum" på varan i mataffärn. Sen betalar vi glada i hågen tusentals skattade kronor för exotiska resor med "äventyrstema" och annat fåneri i samma gengre.

Idén om övningen var bra, men det är väl bäst att ni hittar någon annan plats, nu när ni redan på planeringsstadiet lyckas väcka olyckskorparna -men jag håller med om att inte störa vare sig miljön, eller folk, mer än nödvändigt.

Lycka till

/K

Intressant faktum är att både Svenska överlevnadssälskapet och Försvaret har säkerhetsrutiner av det slag som nämndes.

Det handlar om att inom den planerade verksamheten ha god säkerhet och beredskap samtidigt som målet med denna nås.
Att man drabbas av lågt blodsocker under en överlevnads-/prestationsövning är en del av den upplevelsebaserade inlärningen, likaså vätske- samt sömnbrist.

Problemet är när det är så långt gånget att man är en fara för sig själv eller andra eller om tillståndet förvärras så att det innebär medicinska komplikationer och detta utan att någon hjälper den drabbade.


Summan av jordens intelligens sägs vara konstant, det är endast folkmängden som varierar - blir vi några färre så är det bara att tacka!
Kanske vill Mr Carvingkimbo själv nominera sig till Darwin Awards?


Det jag ville ha sagt är att göra det, men göra det klokt - med andra ord; det är bättre att tänka efter före.


/Ulf
et silva et urbis
 

Liknande trådar