TRÄDKLÄTTRING

Re: Höga tallar

Macaco skrev:
...Grenarna under dämpade fallet och förpassade mig till marken a'la flipperspel...
En bekant till mig klättrade som barn i en gammal tall. Naturligtvis trillade han (annars skulle jag väl inte skriva om honom här). Han hade turen/oturen att bli stoppad av en underliggande gren, eller typ ett grenfäste. Grenfästet stack ut ca 40 cm från stammen... Och följaktligen blev det inte som "a'la flipperspel" utan snarast som när man hakar en metmask på kroken... Grenenfästet hade fångat honom genom att tränga in just under revbenen. Mamma hade hört honom ropa "att han satt fast i trädet". Räddningspådraget var säkert omfattande, efter som någon måste upp i trädet och PLOCKA ner honom. Ärret syns ännu...
 
Räddningsaktioner i träd

När jag läste föregående inlägg kom jag att tänka på att jag vid flera tillfällen har plckat ned katter högt uppe i smala och i det närmade grenlösa tallar.

Upp tar man sig genom att med 2 slingor växelvis arbeta sig uppåt. Katten stoppar man ner i en säck (handskar är att rekomendera) och firar först ned den till marken, och sedan sig själv på dubbelrep.

Nu det senaste året har jag till grannarnas stora nöje övat mig i SRT (den speciella repteknik som används vid klättring i grottor) i träden i parken utanför.
// Roger
 
..tävling

..arborister brukar ha tävlingar... såg i lokal tv ett reportage om en tävling i trädklättring som genomfördes i Göteborg. Det handlade om att på snabbaste tid ta sig upp till en punkt för att därefter fira sig ner..
 
Angående "flipperspelsfall":
Man väger ju en hel del mer nuförtiden, så de grenar som stoppade fallet som barn kanske inte riktigt gör susen längre...
 
Trädklättring

Hej Annika

Vet inte om mitt andra inlägg kom in... Jag är godkänd KAL instruktör i trädklättring enligt Vejlederkredsens professoinella normer. Hör av dig om du är intresserad av en kurs eller mer info. Trädklättring är en lite annorlunda dimensíon än klippa, och otroligt spännande!!

MVH

David Norell 0703-118800
Mail; d.norell@telia.com
 

Liknande trådar