TRÄDKLÄTTRING

Tjenixen!
Jag undrar om det finns ngn i Sverige som erbjuder kurser i trädklättring? Kostnad och plats?
/Annika
 
Ang. Trädklättring

Trädklättring är en av samtidens mest underskattade aktiviteter. Jag är lite blyg nu i halvvuxen ålder, men vore man med i en intresseorganisation kunde man i alla fall trösta sig med att det finns flera lika galna. Har dock inte hört något om eventuell klubb, men får jag nys om en behöver jag inte smyga med mitt trädklättrande mera.
 
:) Det finns de som ger kurser: http://www.klatrecenter.dk men ville se om det fanns ngn i Sverige, kanske ngt billigare... Klättrar på vägg och klippa annars, men vill prova på i träd. Har läst en del artiklar + att det ibland ingår i multisportstävlingar. Kan ju vara bra att ta en kurs innan.
/Annika
 
trädklättring på klättergrundkurs!

När jag gick grundkurs i klättring, 2 dagars över en helg, övade vi prusikklättring upp i ett träd. Repet upp över en rejäl gren högt upp och sedan ner och fastsatt på marknivån. Sedan prusik uppåt och ner igen men det är kanske inte den sortens trädklättring du tänker på, eller?

/Patrik, som klättrar för lite, både i träd och på klippor
 
Nej...vad jag har förstått så använder man ungefär samma utrustning som för klippklättring. Men hur har jag inte riktigt klurat ut än. Det är ngt de brukar göra i Dyrehaven vid Bakken utanför Köpenhamn. Ska helst vara ett stort lövträd som har haft plats runt sig när det växt upp.
/Annika
 
Åka motorsåg

Förra året skulle jag hjälpa farsan med att ta ned en död gren på en lönn. Jag klättrade upp och säkrade precis som vid vanlig klättring, men använde slingor istället för kilar. Busenkelt. Slingor och karbiner, två selar och ett rep, sen är det bara att köra. Låter man dessutom bli att ha en motorsåg med sig så går det nog ännu lättare :)

Tror inte att man behöver gå kurs för att lära sig detta, om man inte är ute efter det sociala i själva kursen förståss.

PS. I chamonix lär det finnas ett bultat träd
 
träd är kul och underskattade : )

Jag lekte lite i skogarna runt mina föräldrars sommarstuga, men nöjde mig med att vara inknuten, säkrad och klättra på. Jag tyckte att sannolikheten att man trillar rakt ner utan att falla över någon gren är så pass liten att man inte behöver lägga några säkringar. Man kan kanske få ett fall på någon meter, men värre än så blir det väl inte? Vet inte om det funkar eftersom jag inte trillade, men kul är det att vara uppe i de riktigt tunna grenarna i toppen : )

Har hört om folk som använder isyxa och stegjärn uppför träd, men det är nog inget bra alternativ!

/M - klätterapa
 
..arborist?

..är det arborister du har sett.. "trädskötare"? De brukar klättra i träd för att såga grenar mm..

Det finns utbildningar i sverige för Arborister, på de ställena det kanske även finns trädklättringsutbildning.. sök på yahoo.se!
 
Så länge man inte ger sig ut på tunna grenar (eller sådana som inte har fler under), så är nog säkringar lite överdrivet. Jag testade att falla handlöst ett antal gånger i min vilda barndom för att se om grenarna skulle stoppa mig i tid och inte fan nådde jag marken inte.

Undantaget är väl om du sätter toppen i gungning för att ta dig vidare till nästa träd. Går det av då så går det ofta en bit under dig och då gäller det att ha säkrat under där det går av. Jag tror någon skrev lite om ett sådant tillfälle för ett tag sedan (kanske under "det dummaste jag gjort").
 
Höga tallar

Jag utövade faktiskt lite trädklättring på min semester då jag satte upp ett rovfågelbo i en hög tall.
Jag använde slingor för att successivt säkra mig uppåt (inget rep alls).
Kan klart rekommendera detta, särskilt om det blåser lite... svajar rätt gott! :)

Har även erfarenhet av att falla från träd. När jag var liten föll jag sisådär 10-15 meter från en björk. Grenarna under dämpade fallet och förpassade mig till marken a'la flipperspel. Klarade mig med några få skrubbsår.
Detta är dock inget jag kan rekommendera. :)
 
Nej, alltså det handlar inte om att klippa träd, utan mer som en sport. Jag tror nog att man kan egentligen klättra själv direkt. Har ju allt utstyr redan då jag klättrar på klippor och vägg. Det var mer så att här i Danmark finns det en kurs som går över två dagar för 1600 danska dollar!!! Tyckte att det var allt för mkt. Kan iofs höra på klätterklubben om de känner till ngr snubbar som brukar klättra i Dyrehavn...
Tack för alla tips i alla fall!
/Annika
 

Liknande trådar