Trädgårdscampare behöver experthjälp :)

Inte alla tält tål att stå uppe dygnet runt, inte ens som det är bland de dyraste som går att uppbringa.

Om man är rädd om tältet ska man kanske täcka tältet med en 200 kronors presenning dagtid när det är fint väder.

Per

Bilagor

• Hilleberg_1.jpg
    Hilleberg_1.jpg
    44.4 KB · Visningar: 682
  • Hilleberg_2.jpg
    Hilleberg_2.jpg
    42.5 KB · Visningar: 673
Jag har funderat på ett gammalt tält med stativ för de verkar tåla en del, och sedan ställa vårt innertält inut i det för det fungerar än. Ska bara ta måtten och se om det går att genomföra.
Markfukten vet jag inte hur man kan lösa men jag har ju fått en del tips där jag kan leta vidare.

Skall du tälta permanent i egen trädgård skulle jag rekommendera att på fiberduk lägga 10-15cm tvättat grus där du vill ha tältet.
Markfukten under gruset kan du inte göra så mycket åt men grushögen luftar och gör tältbotten torrare. Fiberduken hindrar vegetationen att gå upp och rota sig.
Än bättre blir det om du utanför grusbädden gräver ett 10 cm djupt dike runtom, då sänker du markfukten på ön med ca 10 cm.
Tält med kamin trycker ner markfukten under tältet samtidigt som det blir torrare i tältet. Tältar du permanent kan du elda i tältet med en elektrisk fläktkamin. Varför göra det svårt. Stäng av den till det blir dax att sussa. Plugga in den via en jordfelsbrytare.
Go tur

Bor

ni hela sommarn i tält så kan ni lägga in ett brädgolv för att komma upp från fukt och kryp. Presenning eller tältgolv nederst.

Thure

Tänk på att om tältet står uppe hela sommaren så finns det inget gräs kvar under det sen.

På vår tomt brukar myrorna dessutom tycka att det är jättebra att bo under tältet (där regnar det ju inte). Så man får fina myrhögar under tältet.

Det är solen, inte dåligt väder som sliter på tältet så tipset att spänna upp en presenning som solskydd över tältet är en god idé. Alternativ kolla efter ett begagnat camo nät på överskottslagret att spänna över får du både solskydd och så slipper tältet synas på eniros flygfoton ;)

Om ni använder tält så mycket som du nämner så vill jag varmt rekommendera en kvalitetskåta 7 el. 9 pers. från tentipi. Inte så mycket för att det går att elda utan att ventilationen är första klass på sommaren. När jag hade en tentipi 7 b/p i alperna för 2 år sen var det nästan 40 grader men då kåtan sög luft i marknivå och släppte ut i toppen (som en skorsten) så fick man ett rejäl drag inne som fläkta gott vars like jag ALDRIG upplevt i ett vanligt tält.

haha

... jag skulle vilja se en skiss på den friggeboden på tunnor ;)

Myror har vi inte i den delen av trädgården, som tur är. mest bara mördarsniglar och spindlar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg