Recension
Har ett Nordisk Telemark 1LW som jag använde 5 nätter på Kungsleden i somras. Är nöjd och kommer använda det i sommar igen om jag ska ut och vandra/löpa solo i fjällen.
Köpte det dels pga recensioner i denna tråden, samt att det då var det överlägset billigaste tältet som jag hittade i den kategorin (<1kg, håller för svenskt fjäll sommartid) vid den tidpunkten. Köpte det för ca 3200kr, antar att det är årgång 2016. Så vet inte om det har gjorts några uppdateringar i år.
Några kommentarer (mina åsikter, andra har säkert andra uppfattningar):
- Ja, tältet hänger lite när det blir fuktigt. Har aldrig sett/använt ett tunneltält som inte hänger vid fukt så för mig är det bara att gilla läget. Hade dock inga problem med vattenläckage in i tältet.
- Jag skulle säga att tältet är för litet om man är +190cm, eftersom man inte kan utnyttja hela längden utan att ligga med antingen huvudet eller fötterna i tältduken, med risk för fukt. jag är 183cm och undvek det genom att sova på sidan.
- Hade lite problem att lyckas få in tältbågen i de två hålen, behövde ta i rejält och var lite rädd att jag skulle dra sönder tältet när jag drog i det. Kanske hade jag fel teknik, men en klar nackdel om jag skulle vara stelfrusen om händerna någon gång när jag ska sätta upp det.
- Smart lösning med justerbar bredd på innertältet. När man ska sova kan man dra ut innertältet på bekostnad av absiden, och tvärtom när man behöver utrymme till absiden.
- Enbart 4 tältpinnar ingår, så om man som jag är lite orolig för stabilitet vid vind får man ta med sig fler tältpinnar vilket innebär ökad vikt.
- Vikten 830gram stämde inte när jag vägde det, tror det vägde ca 880gram + att jag hade med mig två pinnar för stormlinor.
- Jag använder tältet för soloturer där lätt packning är prio och tycker att tältet fungerar bra för det. Ser ingen anledning att byta ut det eftersom jag tror att nackdelarna med detta tältet är något som alla tält i denna kategorin lider av (utrymme). Är det något jag skulle välja ändra är det höjden på ändarna, så att man kan utnyttja hela längden till fullo utan att ligga och trycka mot innertältet. Men jämför jag måtten på detta med t ex Enan och Terra Nova-tälten så är det nog samma problem där.