Du kan lugnt fortsätta med din plywoodskärbräda, den är inte farlig ens om du låter den ligga i blöt och därefter dricker upp blötläggningsvattnet. Plywooden är med 99% säkerhet limmad med fenolformaldehydlim (PF-lim), dvs fenol som får reagera med formaldehyd i vatten. Reaktion är inte reversibel, varför PF-limmade skivor endast avger försumbara mängder formaldehyd.
Det finns designade köksinredningar, plywoodskålar och skärbrädor som är formade av flera hoplimmade plywoodskivor och vänder limkanten upp i hanteringsytan, och till och med de är godkända för mathantering. På din egen skärbräda kommer ju maten knappt ens i kontakt med den lilla kantyta där limskikten exponeras.
Ska man vara nere på de mikroskopiska emissionsnivåerna, så skulle jag nog snarare ifrågasätta de tunna mjukplastskärbrädorna från IKEA, som du tänker ersätta plywooden med, för att inte tala om den eventuella ytbeläggningen i stekpannan.
Tack Joanna.
Jag har haft hajkbrickor av plywood så länge jag kan minnas. Kommer nog att ha kvar dem.
//B