Tråd för klimatdebatt

Tackar vet jag fysiken, en meter och ett kilo är väldefinierade.

:)

Du har en stor poäng, när det kommer till klimatet är det mycket uppskattningar (gissningar) från allt från kleti & pleti till forskare.
Lägg därtill att slaskmedia gör allt för att skruva upp allt till max så vips har man en hel generation med sådan klimatångest så vissa av dom inte tror att dom kommer att överleva till pension på grund av annalkande katastrof.

Ingen kan säga exakt när sista isbiten på Helags glaciär kommer att smälta bort om den gör det, man kan bara gissa.

Enligt naturvårdsverkets egen hemsida, på startsidan
"Naturvårdsverket driver och samordnar Sveriges miljöarbete. Tillsammans med många andra arbetar vi för att bevara biologisk mångfald, minska klimatpåverkan och skapa ett resurseffektivt samhälle."

Låter inte som de jobbar för ett SÄR-intresse.

Då man jobbar på regerings uppdrag, regeringen som svenska folket röstat fram, så är det väl som de flesta vill:

De flesta i Sverige är inte skogsägare.

Sen kan jag förstå att det är väldigt frustrerande att inte få göra som man vill med mark man äger.
Jag äger ingen skog men i Blekinge får man inte sedan en tid tillbaka, avverka ek utan tillstånd från länsstyrelsen. Tråkigt för den som har oönskad ek (eller avverkningsönskad ek) på sin mark men önskat av samhället i form av länsstyrelsen.

/Patrik

Hur många verksamheter redovisar sina sämre sidor offentligt? Ty vad
Naturvårdsverket skriver på sin hemsida, är en sak. Hur de agerar i verkligheten är ju ofta något annat.

Ja, det är mycket kortsiktigt agerat av länsstyrelsen där. För vad händer med unga ekplantor i skogen med ett sådant påbud? Jo, de lär snabbt röjas bort av självmedvetna markägare! Å vad har då naturvården tjänat på detta, om det inte blir några nya ekar?

Nä, den billigaste naturvården i längden torde alltid vara att betala pengar till en villig markägare. Den dyraste naturvården i längden torde bli att girigt konfiskera mark från ovilliga markägare.
/Niklas

Här är en tanke på hur vi i Sverige möjligen skulle kunna göra skillnad för världen i den befarade klimatfrågan, vilket uttryckligen har efterfrågats i trådarna på forumet:

Utveckla kärnkraft av så kallad generation 4. Där tar man tillvara på uranisotop 238 som utgör 99,3 % av naturligt uran, som nu nästan helt går till spillo. Då kan vi köra kraftverk på dagens kärnavfall kanske 70 gånger, d.v.s. flera tusen år. Och samtidigt omvandla dagens långlivade avfall till mycket mera kortlivat. Låter som en lycklig saga. Som skulle rädda världen från uppvärmning, om uppvärmningen nu visar sig vara ett problem.

(Om man så skulle vilja, kan man riva ut vattenkraftverken ur älvarna med kärnkraft.)

Problemet är att kärnkraft generation 4 inte är färdigutvecklad för att vara tillräckligt billig. Jag har inte kunskaper nog för att bedöma framtidsutsikterna för denna teknik. Håller sakta på att läsa in mig som privatperson utan att gå kurser. Den som har kunskaper om ämnet får gärna sprida dem på forumet.

Jag vet det men jag tyckte inte det han svarade mig innan var speciellt trevligt eller tydligt så då får han leta själv.
Frågan är bara vad jag ska leta efter. Karta över naturvärden, utgiven av Nisse Hult 1965? Karta över naturvärden, utgiven av Naturvårdsverket 1999? Karta över naturvärden, utgiven av Svensk Skogsslakt 2021? Sagor av -Fredrik-, utgiven i mars 2025? :)

Frågan är bara vad jag ska leta efter. Karta över naturvärden, utgiven av Nisse Hult 1965? Karta över naturvärden, utgiven av Naturvårdsverket 1999? Karta över naturvärden, utgiven av Svensk Skogsslakt 2021? Sagor av -Fredrik-, utgiven i mars 2025? :)
Måste du verkligen ha information om vem som gav ut kartan för att du ska kunna använda google?

Får erkänna att jag inte kom ihåg var jag sett kartan när jag skrev mitt inlägg och eftersom jag råkade skriva stort S så kommer vi nog inte längre. Du får tro vad du vill. De som är intresserade kan bruka en minut på att hitta en karta som visar det jag skrev.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg