Tråd för klimatdebatt

Det är ju ganska centralt vem som som har publicerat en sådan karta för att man ska kunna bedöma värdet av den. Om det är Naturvårdsverket finns ju kanske en viss bäring, är det skogbrukets intresseorganisationer så är ju värdet ringa.
En anledning till att jag trodde att det var en tidskrift var kanske att du skrev svensk med inledande versal, vilket indikerar att det är ett egennamn.
Varför skulle Naturvårdsverket ha bättre kompetens än skogsbrukets experter, när de senare ofta har en betydligt bättre akademisk kompetens på sakområdet?
/Niklas

Varför skulle Naturvårdsverket ha bättre kompetens än skogsbrukets experter, när de senare ofta har en betydligt bättre akademisk kompetens på sakområdet?
/Niklas
Behöver jag ens svara på det? Just på grund av att "skogsbrukets experter" är skogsbrukets experter. Deras uppgift är att tillvarata skogsbrukets intressen. Ungefär som att en advokat är satt att tillvara sin klients intressen. Skogsbrukets experters utlåtanden är alltså lika mycket värda som utfästelser från en åtalads advokat. Naturvårdsverkets experter är satta att tillvarata Sveriges och svenskarnas intressen.

Behöver jag ens svara på det? Just på grund av att "skogsbrukets experter" är skogsbrukets experter. Deras uppgift är att tillvarata skogsbrukets intressen. Ungefär som att en advokat är satt att tillvara sin klients intressen. Skogsbrukets experters utlåtanden är alltså lika mycket värda som utfästelser från en åtalads advokat. Naturvårdsverkets experter är satta att tillvarata Sveriges och svenskarnas intressen.
De skrev ju nyss att akademiska meriter och vetenskap var viktigt. Men så tycks det bara vara så länge det stämmer med din agenda. Annars kan det tydligen kvitta.

Nej, Naturvårdsverket jobber inte för landets bästa, utan snarare för vissa särintressen bästa. Å då helst på ett sådant sätt så att staten eller dessa särintressen inte ska behöva ta notan, utan helst skyffla över det på drabbade markägare.
/Niklas

klimatet ändras, går i vågor. för 6000 år sedan var det tropiskt värme i Vuollerim, likaväl en riktig kall vinter. Vi är inne i en period med varmare klimat och får så anpassa oss efter detta. Sedan kan man fråga sig hur stor omställning vill man göra gå tillbaka 200 år eller leva i tron att bara vi lever på el så kommer allt lösa sig som forskare tror.
även äta kött har blivit en het fråga nu. Men djuren var här före människor. För 200 år sedan tillverkade man det man behövde. medans idag slösar vi med resurser. Hur är kvalitén i dag än för hundra år sedan.

De skrev ju nyss att akademiska meriter och vetenskap var viktigt. Men så tycks det bara vara så länge det stämmer med din agenda. Annars kan det tydligen kvitta.

Nej, Naturvårdsverket jobber inte för landets bästa, utan snarare för vissa särintressen bästa. Å då helst på ett sådant sätt så att staten eller dessa särintressen inte ska behöva ta notan, utan helst skyffla över det på drabbade markägare.
/Niklas
Enligt naturvårdsverkets egen hemsida, på startsidan
"Naturvårdsverket driver och samordnar Sveriges miljöarbete. Tillsammans med många andra arbetar vi för att bevara biologisk mångfald, minska klimatpåverkan och skapa ett resurseffektivt samhälle."

Låter inte som de jobbar för ett SÄR-intresse.

Då man jobbar på regerings uppdrag, regeringen som svenska folket röstat fram, så är det väl som de flesta vill:

De flesta i Sverige är inte skogsägare.

Sen kan jag förstå att det är väldigt frustrerande att inte få göra som man vill med mark man äger.
Jag äger ingen skog men i Blekinge får man inte sedan en tid tillbaka, avverka ek utan tillstånd från länsstyrelsen. Tråkigt för den som har oönskad ek (eller avverkningsönskad ek) på sin mark men önskat av samhället i form av länsstyrelsen.

/Patrik

/Niklas
När man tycker att svenska myndigheter eller offentligt finansierad forskning företräder särintressen då är man extremist långt utanför gränsen för anständighet.

Under ett antal år nu så har avverkningen överstigit tillväxten i skogen. Det är heller ingen svår ekvation att räkna ut var det kommer att sluta.
För att sammanfatta: Jag tror att vetenskap/forskare är bäst att bedöma skog, inte Nisse Nilsson som sitter i en skördare hela dagarna.

Fast naturvårdsverket påstår att mängden träd (virkesförrådet) ökat konstant sedan 1920talet, så det är nog ingen fara.
.

"Virkesförrådet i den svenska skogen, vilket är mängden levande träd, har ökat stadigt sedan 1920-talet. Detta är mycket tack vare förbättrad skogsskötsel som gjort att skogen växer bättre och tätare, liksom växtförädling som förbättrat plantmaterialet"

Naturvårdsverket bryr sig mest om natur och miljö och jag är rätt säker på att de ibland säger något annat än andra statliga verk och intressen om tex skogsbruk, gruvor, vindturbiner, vägare etc.

Sådana här debatter är trickiga. Många som mäter och publicerar rapporter har en egen agenda, och statliga myndigheter kan vara fulla av miljönissar. Så man måste läsa många olika källor. Tackar vet jag fysiken, en meter och ett kilo är väldefinierade.

Kan tänka mig att för att bli anställd på naturvårdsvärket eller Länsstyrelsen så måste man ha en kraftig övervikt mot miljöfrågor. :)

När man tycker att svenska myndigheter eller offentligt finansierad forskning företräder särintressen då är man extremist långt utanför gränsen för anständighet.
Många myndigheter har otrevligt nära band till särintressen, ja.

Å en del offentligt finansierad forskning går onekligen att frågasätta på flera plan.

Men du tycker kanske att kritik mot den ofantliga sektorn borde förbjudas?
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg