Tråd för klimatdebatt

Statistiken är mer komplicerad än så. Enligt Skogsstyrelsens statistik från 2023 har antalet privata ägare minskat med nästan 50 000 personer på 25 år. Samtidigt har medianarealen minskat och antalet ägare med stora arealer (>400 ha) ökat. Det visar på på just det jag säger (vilket även stöds av annan statistik), att enskilda ägare av skog, blir allt färre, har allt mindre arealer och de stora aktörerna ökar i antal. Under samma period har antalet utlandsboende privata ägare tredubblats.

Och nej, markägaren har rätt att bruka skog under rådande lagstiftning, inget annat. Han äger inte vattnet, luften eller mineraler. Hur svårt kan det vara att ta in?
Även om antalet privata skogsägare minskar något, så är det fortfarande drygt 300 000 privata skogsägare i Sverige, som totalt äger hälften av landets skogsareal. Medelarealen är som sagt ca 36 ha. Så det är fortfarande ganska få som äger mer än 400 ha.
/Niklas

Även om antalet privata skogsägare minskar något, så är det fortfarande drygt 300 000 privata skogsägare i Sverige, som totalt äger hälften av landets skogsareal. Medelarealen är som sagt ca 36 ha. Så det är fortfarande ganska få som äger mer än 400 ha.
/Niklas
Antalet minskar inte något - det har minskat med nästan 20 procent på 25 år. Och det är medianarealen som är 36 ha, inte medelvärdet, vilket är helt annorlunda. Och även om det färre som äger stora arealer så pekar ju utvecklingen på att allt färre större arealer. Det finns även rapporter som visar att allt fler ägare inte bor i närheten av den skog de äger (hittar inte den just nu). Även priserna på skogsmark har ökat starkt de senaste decennierna (>40 procent i södra Sverige på 10 år) vilket tyder på att det finns investeringsintresse i skog.

Det var en karta som visade naturvärdena i den svenska skogen.
Det är ju ganska centralt vem som som har publicerat en sådan karta för att man ska kunna bedöma värdet av den. Om det är Naturvårdsverket finns ju kanske en viss bäring, är det skogbrukets intresseorganisationer så är ju värdet ringa.
En anledning till att jag trodde att det var en tidskrift var kanske att du skrev svensk med inledande versal, vilket indikerar att det är ett egennamn.

Det är ju ganska centralt vem som som har publicerat en sådan karta för att man ska kunna bedöma värdet av den. Om det är Naturvårdsverket finns ju kanske en viss bäring, är det skogbrukets intresseorganisationer så är ju värdet ringa.
En anledning till att jag trodde att det var en tidskrift var kanske att du skrev svensk med inledande versal, vilket indikerar att det är ett egennamn.
Så du tror det finns stora naturvärden i en vanlig planterad granskog?

Antalet minskar inte något - det har minskat med nästan 20 procent på 25 år. Och det är medianarealen som är 36 ha, inte medelvärdet, vilket är helt annorlunda. Och även om det färre som äger stora arealer så pekar ju utvecklingen på att allt färre större arealer. Det finns även rapporter som visar att allt fler ägare inte bor i närheten av den skog de äger (hittar inte den just nu). Även priserna på skogsmark har ökat starkt de senaste decennierna (>40 procent i södra Sverige på 10 år) vilket tyder på att det finns investeringsintresse i skog.
Att det finns investeringsintresse i skog har jag aldrig förnekat.

Men min poäng är att det är många familjeskogsägare, som totalt äger halva skogsarealen i Sverige. Å medelarealen här går inte att leva på, utan vi snackar alltså om månskensbönder och dylikt.

F.ö. så vet vi ju inte varför arealen skulle öka. Kan det möjligtvis bero på att en del lantbrukare behöver mer åkerareal eller betesareal och får s.a.s. mer skog på köpet, när de primärt köper till åkermark eller betesmark?
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg