Jag har en Kokatat jacka och ett par torrbyxor med sockar och hängslen från Peak UK. Har kompleterat med en lös gördel i latex som extra tätning mellan jackans undre midja och byxorna. Detta fungerar mycket bra enligt mina tester. Enda stället det eventuellt läcker in vatten är vid neoprentätningen runt halsen när man har huvudet under vattnet, vilket för min del är en ytterst begränsad tid. En klar fördel med att ha lösa byxor är ju att man kan använda jackan separat när vädre och vattentemperatur tillåter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torrdräktfråga
- Trådstartare lortopalt
- Start datum
Ännu en torrdräktsfråga!
Lånar tråden lite hoppas det är ok ?
Hittade hos www.escapekajakcenter.nu en i mitt tycke vettig torrdräkt som heter Ursuit Active Watersport Suit i 3-lagers Gore-Tex! Nån som har testat den? Hur bra funkar andningen på en sån! Kan man trycka på lite utan att bli sjöblöt inifrån?
Min nuvarande torrdräkt funkar kanon vid fikapaddling (Artistic Asco Dry Suit) men det blir lite väl svettigt om tempot höjs
/Janne
Hittade hos www.escapekajakcenter.nu en i mitt tycke vettig torrdräkt som heter Ursuit Active Watersport Suit i 3-lagers Gore-Tex! Nån som har testat den? Hur bra funkar andningen på en sån! Kan man trycka på lite utan att bli sjöblöt inifrån?
Min nuvarande torrdräkt funkar kanon vid fikapaddling (Artistic Asco Dry Suit) men det blir lite väl svettigt om tempot höjs
/Janne
Tackar för att ni delar med er av era erfarenheter. Köpte en Kokatat action jacket förra året för att testa hur latexförslutningar i ärmsluten känns. Fungerar ganska bra. Min gamla Palmjacka med neoprenförslutningar blev alltid sjöblöt efter en timmas paddling. Vet inte vart fukten kom ifrån, men misstänker ärmförslutningarna.
Halsöppningen i action jacket är knappast den bästa, men den fungerar. För mig är öppningen ett måste för att kunna släppa ut överskottsvärme och fukt. Kombinationen med ett par torrdräktsbyxor ger givetvis inte samma säkerhet som en komplett torrdräkt, men lite mer marginal än bara vanliga byxor.
Halsöppningen i action jacket är knappast den bästa, men den fungerar. För mig är öppningen ett måste för att kunna släppa ut överskottsvärme och fukt. Kombinationen med ett par torrdräktsbyxor ger givetvis inte samma säkerhet som en komplett torrdräkt, men lite mer marginal än bara vanliga byxor.
/Janne
Köpte en sån i våras och paddlade en del i "motionspaddelfart" i våras, blöt blev jag nog men har nog inte räknat med annat heller...När man jobbar lite hårdare så finns det ingen torrdräkt som hinner ta bort den ångan kroppen ger ifrån sig, speciellt om man har kapell och flytväst som täcker en stor del av dräkten. I övrigt motsvarar den helt mina förväntningar. Kan kännas lite "säckig" när man tar den på sig men i gengäld stramar den inte emot när man sitter ner i kajaken.
/Christer
/Janne
Om du håller en hög aktivitetsnivå, typ motionspaddlar alltså finns det ingen torrdräkt/paddeljacka i världen som klarar att hålla dig torr på insidan. Prova att ge dig ut och springa i gore-texjackan får du se...
Om du håller en hög aktivitetsnivå, typ motionspaddlar alltså finns det ingen torrdräkt/paddeljacka i världen som klarar att hålla dig torr på insidan. Prova att ge dig ut och springa i gore-texjackan får du se...
Det förstår jag men andas Gore-Tex torrdräkten så mkt bättre att den kan vara värd ett köp? Artistic har andasmatrial: 10 000g/kvm/24tim (säger mig inte så mkt) hur mkt bättre är 3-lager Gore-Tex?
Använder bara torrdräkt på vintern å tycker snittfarter på ca 8,5km/h funkar helt ok! Men som sagt trycker man på så skvalpar det snart i dräkten
/Janne
Det är en sån jag beställt, men jag har ju andra krav än medelmotionären så det blir neoprenestövlar, latexhalstätning, inga handledstätningar när den kommer för jag ska själv montera torrhandskmanschetter av eget fabrikat, och så kan det hända att den blir delbar i midjan med torrdräktsdragkedja.Lånar tråden lite hoppas det är ok ?
/Janne
Jag har fullt förtroende för Ursuk, skittrevliga att ha att göra med när det gäller special och annat, och utförande och material håller mycket hög klass. Det är min erfarenhet.
Det är en sån jag beställt, men jag har ju andra krav än medelmotionären så det blir neoprenestövlar, latexhalstätning, inga handledstätningar när den kommer för jag ska själv montera torrhandskmanschetter av eget fabrikat, och så kan det hända att den blir delbar i midjan med torrdräktsdragkedja.
Jag har fullt förtroende för Ursuk, skittrevliga att ha att göra med när det gäller special och annat, och utförande och material håller mycket hög klass. Det är min erfarenhet.
Har tänkt beställa min så enkel som möjligt! Utan latex i armar å hals bara neopren(som ska hålla tätt sägs det) Skippar även huva/krage! Gillar mkt men går inte igång på gummi
Så det ska bli skönt slippa latexmuddarna! Sen hoppas jag såklart att den "andas" lite bättre än min gammla "torris"
/Janne "medelmotionär"
Andasmaterial
Min uppfattning är att fördelen med andasmaterial är att man kan sätta på dräkten hemma och sitta still i bilen utan att bli svettig, när man paddlar spelar det ingen roll. Alltså inte värt de extra pengarna.
Fast det klart, jag har precis bytt upp mig från Galonkläder med silvertejp i muddarna till en begagnad 20 år gammal seglartorrdräkt.
Min uppfattning är att fördelen med andasmaterial är att man kan sätta på dräkten hemma och sitta still i bilen utan att bli svettig, när man paddlar spelar det ingen roll. Alltså inte värt de extra pengarna.
Fast det klart, jag har precis bytt upp mig från Galonkläder med silvertejp i muddarna till en begagnad 20 år gammal seglartorrdräkt.
Jag personligen låter aldrig en dräkt bli äldre än 10 år för med en sån viktig säkerhetsdetalj som dräkten, som ju är en "livförsäkring" i mitt fall så chansar jag inte på att materialet håller längre. Det är ju slitage och åldersrelaterad degeneration i alla material och dräktmaterialet är inget undantag. Att hamna i havet och konstatera den hårda vägen att dräkten passerat bäst-föredatum får inte hända.
Haha... När man vet vilket tempo du brukar ha i din paddling förstår jag att du tycker så...
Lite kan man ju moderera det där att det inte spelar nån roll. Hade faktiskt en gammal galontorris och i den gick det ju inte ens att sitta still utan att bli blöt inifrån. I moderna andasmaterial kan man ju komma upp i "promenadtempo" tycker jag och fortfarande vara torr men sen börjar det bli ångbastu.
Om Goretex är värt en extra premium? Tror inte att det andas så mycket bättre än många andras vävar (och om det finns ju massa trådar här på utsidan). Handlar väl snarare om att de tillverkare som använder Goretex har en viss miniminivå på kvalité, teknik etc. Annars får de inte licensen att använda Goretex, man vet att man får ett plagg som håller en schysst kvalitet helt enkelt.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg