Torrdräkt

Och för det femte så kan man om man har lust att vara lite så där småmysigt säkerhetsmanisk ;) hävda att man i en punkterad torrdräkt har nytta av sin flytväst.
Och hur fasicken ska man lyckas punktera en torris? Jag har misshandlat min å det grövsta men den är fortfarande fräsch och verkar klara det mesta utom torpeder.

Luft i benen undviks genom att krypa ihop och pressa ut det mesta innan man äntrar flytetyget och det går faktiskt, hör och häpna, att vända rätt med luftfyllda ben.

Och hur fasicken ska man lyckas punktera en torris? Jag har misshandlat min å det grövsta men den är fortfarande fräsch och verkar klara det mesta utom torpeder.

Luft i benen undviks genom att krypa ihop och pressa ut det mesta innan man äntrar flytetyget och det går faktiskt, hör och häpna, att vända rätt med luftfyllda ben.

Jag kramar alltid ur luften i torrdräkten innan jag paddlar (sittande på huk, standardmetod vad jag vet). Men när man gör räddningsövningar finns det ändå förvånansvärt mycket luft kvar i dräkten.

Vända rätt med luftfyllda ben, tänker du på att vika benen i kknävecken, eller tänker du på något annat?

--- Mats ---

Jag kan bara stämma in i de positiva omdömen som redan levererats kring Typhoon. Själv köpte jag min torris från Wetsuitoutlet för ett antal år sedan. Jag har paddlat mycket i den både sen höst, vinter och vår.
Jag har köpt saker från Wetsuit vid flera olika tillfällen, och även besökt dem på plats. Jag har bara mycket goda erfarenheter. Verkligt trevliga killar dessutom .

Jag kan hålla med om att skillnader i "andningen" hos olika torrdräkter kan ifrågasättas. Är det stora skillnader så märks det säkert, men mindre skillnader kan man ifrågasätta om det gör så stor skillnad. För att diffussionen ska fungera fordras olika ångtryck innanför och utanför membranet. När man sitter ei en kajak blir det fuktig luft i sittbrunnen, Kapellets strut/midja går upp en bra bit och hämmar "andningen där" och jag paddlar även med väst vilket gör att "andningen" kring bålen är mycket marginell. MIn Typhoon "andas" tillfredsställande bra tycker jag. Efter att ha går i land så är jag torr efter en stund även om jag inte öppnar dragkedjan och ventilerar.

Några av sakerna som jag uppskattar hos min Typhoon (förutom ovanstående) är att den är enkel och ren i modellen. Inga extra fickor (undrar hur man använder dem under paddling), huva eller krage (använder en lös neoprenhuva när det är riktigt kallt och en buff istället för krage, om det behövs). Min kroppsform fyller ut torrisen bättre och den sitter riktigt skönt på mig. Jag får ofta kommentarer när jag behåller den på efter att ha gått i land istället för att byta kläder. Den känns helt enkelt skön och smidig ... på mig. Dragkedjan går lite längre ner än på en del andra modeller jag har sett, vilket gör pinkandet möjligt utan att kränga av sig "sparkdräkten". Själv skulle jag aldrig köpa en torris med dragkejda på ryggen, Dels är det svårare att stänga, problem om något kärvar, svårare att ventilera när man gått i land (ventileringen hanar helt enkelt fel) och ... inte minst ... när jag behöver pinka så behöver jag inte ta av mig (när jag har torrisen är det oftast väder som absolut inte inbjuder till att stå i bara underställströja).
Till sist så är priset riktigt bra.

Lycka tll!

När man sitter i en kajak blir det fuktig luft i sittbrunnen, Kapellets strut/midja går upp en bra bit och hämmar "andningen där" och jag paddlar även med väst vilket gör att "andningen" kring bålen är mycket marginell. ... Efter att ha går i land så är jag torr efter en stund även om jag inte öppnar dragkedjan och ventilerar.

Jag kan bara hålla med!

Själv köpte jag en Musto MPX DRYSUIT (främst för segling) i Goretex. Den har funkat bra.
Rek pris i UK är just nu 440 pund. ( http://www.musto.com/fcp/product/Ou...Drysuits/MPX-DRYSUIT/469?colour=red-dark+grey )

Jag kramar alltid ur luften i torrdräkten innan jag paddlar (sittande på huk, standardmetod vad jag vet). Men när man gör räddningsövningar finns det ändå förvånansvärt mycket luft kvar i dräkten.

Vända rätt med luftfyllda ben, tänker du på att vika benen i kknävecken, eller tänker du på något annat?

--- Mats ---
En del luft blir det alltid kvar men inte så att det stör när jag leker säl.

Om jag får luft i benen, vilket jag givetvis får ibland såär det bara att vika ner benen, ja, och så är det problemet löst.

Tiddelipom:

Jag håller helt med dig och jag brukar inte heller dra av mig torrisen direkt och på vintern byter jag oftast om redan hemma, 6,5 mil från havet, och tar inte av den innan jag kommit hem igen.:)
Gissa om kommentarerna har haglat.

Har själv dragkedjan på ryggen vilket jag inte upplever som ett problem vid på avtagning, däremot är det en fördel när man använder den då den inte stör.

Att dräkten andas är mycket viktigt, allt andas även det som är dolt under flyväst kapell etc dessa molekyler är småååååååååååå.

Ju bättre andnig ju vidare användnigsomräde, själv anväder jag min även vid skridskoåkning under osäkrare förhållanden. Går utmärkt även vid heldagsturer.

själv kör jag med palm stikine xp 200 som jag är mycket nöjd med.

Miakel

Har själv dragkedjan på ryggen vilket jag inte upplever som ett problem vid på avtagning, däremot är det en fördel när man använder den då den inte stör.

Att dräkten andas är mycket viktigt, allt andas även det som är dolt under flyväst kapell etc dessa molekyler är småååååååååååå.

Ju bättre andnig ju vidare användnigsomräde, själv anväder jag min även vid skridskoåkning under osäkrare förhållanden. Går utmärkt även vid heldagsturer.

Miakel

Förmodar att olika saker kan vara olika störande beroende på vad man är känslig för. Har själv dragkedjan framtill, men har aldrig upplevt att den stör på minst sätt. Men den är stelare än resten av dräkten, och sitter framtill, så det går nog att upptäcka den känselmässigt.

Håller med om att det absolut viktigaste för en torrdräkt är hur väl den andas. Men skulle min fru någonsin skaffa en skulle det vara en mindre faktor, hon svettas nästan inte alls för någonting, så även där kan det variera i behov mellan personer.

--- Mats ----

Miakel
Jag använder den också vid skridskoåkning, och när man blir för varm är det ju bara att kyla av sig i närmsta vak och ta en fika.

Teknikern - medlem av "Skridskobadarklubben".

skridsko3.jpg

Jag använder den också vid skridskoåkning, och när man blir för varm är det ju bara att kyla av sig i närmsta vak och ta en fika.

Teknikern - medlem av "Skridskobadarklubben".

Tror en av de bästa saker jag gjort kring kajakandet (men också en av de absolut dyraste) har varit att investera i en torrdräkt. Innan jag gjorde det frågade jag runt i dessa forum, och i andra forum, och läste många många webbsidor, och frågade många säljare om torrdräkt versus våtdräkt. Efter att till en rätt stor del ha blivit avrådd (samt tillrädd av ett antal entusiaster), men haft svårt att förstå argumenten mot torrdräkt och därför efter mycket vånda ha köpt torrdräkten och nu använt den ett halvt år, konstaterar jag att jag är mycket nöjd med den.

Men också att väldigt många på plats kommenterar torrdräkten, i kommentarer som är "kajaksäkerhetstypiska" (en sådan xxxx vore bra att ha i vissa fall, och i de specifika fallen skull jag också gärna ha en, men bortsett från det är jag mycket tveksam till en torrdräkt, de måste vara jobbiga för yyyyy).

Så efter att ha läst tråden om spotsändaren, och i tron att torrdräkten är en pryl vars användning bör öka med tiden, men att stegen dit kommer att vara små och motiga för de som tar dem tidigt medans de är ovanliga, har jag försökt sammanfatta en beskrivning av vad jag ser som fördelen med torrdräkt mot våtdräkt.

--- Mats ---

Peak UK Creek?

Har någon av er provat Peak UK:s Creek? Jag skulle vara mycket tacksam för alla erfarenheter av Creek och Palms W's Element torrisar. Jag ska antagligen välja mellan de här två modeller - jag vill ha latexmuddar och fabriksockor. Creek verkar vara mycket enklare för toabesök etc.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg