Torrdräkt

Hej,
Jag är en entusiastisk nybörjarpaddlare som redan nu börjat förbereda mig på kommande vinterpaddlingar. Eftersom jag tillhör den kategori människor som aldrig skulle kunna tänka sig att paddla vintertid iförd någonting annat än en torrdräkt , utgör just torrdräkten en av de absolut viktigaste detaljerna i mina förberedelser.
Har via nätet, tidningar och annan litteratur försökt ta reda på så mycket fakta som möjligt om torrdräkter, men känner att jag måste ha ännu mer kött på benen. Jag väljer därför att vända mig till detta forum som jag vid ett flertal tillfällen haft stor glädje av att läsa.

Mina frågor:
1. Förutom den självklara egenskapen att vara vattentät, verkar den mest åtråvärda egenskapen hos en torrdräkt vara dess förmåga att "andas". Att just denna egenskap premieras så högt gör mig lite förbryllad. Jag tänker så här:
För att en torrdräkt överhuvudtaget skall kunna "andas" krävs det att torrdräkten är helt och hållet exponerad för uteluften. När dräkten används i kajaksammanhang är det ju egentligen endast armarna som är exponerade eftersom underkroppen är "instängd" i kajaken och överkroppen till större del är täckt av flytvästen. Följaktligen borde förmågan att "andas" inte vara tillnärmelsevis så viktig som vissa skribenter och dräkttillverkare vill göra gällande.
Rätt eller fel?

Om det finns det någon i detta forum som har egen erfarenhet av ovanstående är jag väldigt tacksam om han/hon kan skriva och berätta hur det ligger till med den saken.

2. Har länge sneglat på en engelsk torrdräkt av märket "Typhoon" som jag tycker verkar vara prisvärd. Den fick dessutom riktigt bra kritik i den norska tidskriften "Padling". Häromdagen hittade jag dock en intressant amerikansk hemsida där de saluförde en amerikansk dräkt av märket "Stohlquist". Vet sedan tidigare att de är duktiga på att tillverka bra flytvästar, men jag har inga referenser när det gäller deras torrdräkter.
Är det någon som har erfarenhet av torrdräkter från dessa två tillverkare?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar
Henrik Karlsson

Typhoon

Jag har en Typhoon Racer med dragkedja fram, inköpt på Wetsuitoutlet för snart två år sedan. Numera verkar inte exakt den varianten finnas - det finns en likadan med öppning bak och ett par andra vid namn Racer, men de verkar ha ett nyare skalmaterial. Min kostade 187 pund, och det är nog få andra som slår det...

Nu är jag ingen snabbpaddlare, och dessutom ganska frusen av mig, men andasförmågan är i alla fall inget som jag har haft problem med. Det är förstås mer instängt än när man sommarpaddlar utan dräkt, men jag vande mig snabbt. Sjöblöt av svett/kondens blir jag aldrig. Vintertid har jag snarare problem att få upp värmen ordentligt i händerna - men det hänger på handskar snarare än dräkt.

Om jag nu ska vara missnöjd med något, har det snarare med dräktens utformning att göra - trots att dragkedjan fram går att använda som kisslucka, skulle det vara bättre med en mycket längre ner, så att man kan sköta det sittande i kajaken... Dessutom är passformen kanske lite väl lös, det kräver lite noggranhet att få den att sitta rätt under flytvästen (kan ha att göra med att jag är lite tanig...). Till sist gäller det väl för alla "andasmaterial" och liknande att de prasslar - kanske t.ex. reeds aquatermdräkter är tystare, men de verkar vara obekvämare och ha riktigt dålig ventilation.

Sammanfattningsvis är jag grymt nöjd med Typhoondräkten - den låter mig paddla bekvämt på vintern, bada torrt och vara behagligt tempererad. Det kanske säger något om komforten att jag paddlar i den även på sommaren, om det inte är stekhett. Men har man massor av pengar över, spenderar mycket tid i kajaken och/eller är väldigt kinkig när det gäller detaljlösningar, kanske man ska överväga en annan, dyrare torrdräkt.

Till sist ett råd: köp inte en torrdräkt med dragkedja på ryggen! Det finns inga fördelar med det! (Tror jag i alla fall...)

Lycka till med valet!
/Micke

Hej Micke,

Tusen tack för att Du tog Dig tid och gav mig ett sådant uttömmande svar.

Tack vare Ditt inlägg och den där artikeln i "Padling", som jag skrev om i mitt inlägg, känner jag att jag nu skulle våga slå till på en Typhoon-dräkt. Har dock "snöat in" på en modell med dragkedja på ryggen, men jag kanske får tänka om när det gäller det.
Finns det, enligt Dig, någon annan nackdel med att ha dragkedjan på ryggen än att den inte går att använda som "kiss-lucka"?

Läste att Du köpt Din dräkt på Wetsuitoutlet. Det är just denna hemsida jag också varit inne på och tittat. Har dock aldrig handlat av dem. Kan Du rekommendera att göra affärer med dem?
Någon tullavgift är väl inte aktuell eftersom butiken ligger i England (inom EU), eller?

Henrik

Hej Micke,

Tusen tack för att Du tog Dig tid och gav mig ett sådant uttömmande svar.

Tack vare Ditt inlägg och den där artikeln i "Padling", som jag skrev om i mitt inlägg, känner jag att jag nu skulle våga slå till på en Typhoon-dräkt. Har dock "snöat in" på en modell med dragkedja på ryggen, men jag kanske får tänka om när det gäller det.
Finns det, enligt Dig, någon annan nackdel med att ha dragkedjan på ryggen än att den inte går att använda som "kiss-lucka"?

Läste att Du köpt Din dräkt på Wetsuitoutlet. Det är just denna hemsida jag också varit inne på och tittat. Har dock aldrig handlat av dem. Kan Du rekommendera att göra affärer med dem?
Någon tullavgift är väl inte aktuell eftersom butiken ligger i England (inom EU), eller?

Henrik

Dragkedja på ryggen har diskuterats i andra forum, och frågan är inte specifik för Typhoon. Med dragkedja på ryggen kan du ha svårt att klara dig i eller ur utan hjälp om något kärvar. Paddlar själv i torrdräkt (ingen av de du efterfrågat dock), och trots dragkedja fram och användning av smörjmedel hade jag i början svårt att själv stänga dräkten. Går bra numera, största skälet var troligen att jag inte tog på dräkten så att de två dragkedjshalvorna satt utan spänning, utan jag hade en vridning i dräkten.

--- Mats ---

Min erfarenhet av wetsuitoutlet är enbart positiv. Jag har använt dem vid ett par tillfällen och det fungerar klockrent. Tex första gången då jag skickade beställningen tisdag lunch och paketet levererades kl 8:15 på fredagen.

Kan även nämna att min erfarenhet av "Typhoon Racer" och alternativet "GUL" i samma prisklass från wetsuitoutlet är mycket positivt! Ett klart uppköp efter galondräkten från Reed jag hade innan, och dessutom mycket billigare.

/E

Dragkedja på ryggen är skit!

Som gammal van dykare och numera också paddlare skulle jag inte ens ta emot en torris om jag så fick den gratis, som har dragkedjan på ryggen. Jag har en GUL Ion andas-torris som jag "moddat" med neoprenestövlar (eftersom jag också använder dräkten i andra sammanhang) och manschettringar för torrhandskar, samt latextätningar invändigt i manschettringarna istället för neoprenetätningarna, som aldrig håller riktigt tätt.

Jag använder aldrig flytväst, det är överkurs för i torrdräkt med underställ går det inte att sjunka ens om man ger sig f*n på det. Jag har försökt. Dessutom håller min dräkt tätt även för dykning ner till 10 meter fast den kan andas, också det testat.

Henrik

Oj, här var jag visst lite sen med svar... Jag instämmer i a f med övriga inlägg - den huvudsakliga nackdelen med dragkedja på ryggen är att man har svårt att komma åt den. Svårt att ta på sig, svårt att ta av. För att inte tala om hur svårt det blir att kissa... (om man nu inte har kisslucka på framsidan).

På min Racer funkar det som sagt någorlunda att använda stora dragkedjan för att uträtta sina naturbehov, men jag hade gärna kompletterat med en kisslucka som skulle sitta längre ner.

Wetsuitoutlet har skött sig utmärkt för min del - även om jag gärna hade sluppit flygfrakt och väntat lite längre för en mer miljövänlig frakt... Fraktkostnaden var ett par hundringar, vilket är helt ok om man köper något lite större. Men passa gärna på att köpa handskar, stövlar, huva och liknande samtidigt, så kan du spara pengar (missen är iofs att man inte kan pröva dem). Kanske lite offtopic, men om du köper stövlar, så tänk på att ta en storlek större så att du får plats med tjocka strumpor och torrisens sockar inuti.

Månstans på utsidans paddlingsforum finns en tråd startad av någon som hade problem med wetuitoutlet. Jag tror dock att det ordnade upp sig.

Jag använder aldrig flytväst, det är överkurs för i torrdräkt med underställ går det inte att sjunka ens om man ger sig f*n på det. Jag har försökt.

Det där är ju en kontroversiell fråga, och kanske lite olika beroende på vilken dräkt man har. Min upplevelse är att luften flyttar sig inuti torrdräkten, och flytvästen hindrar att man hamnar i ett kinkigt läge med all flytkraft kring benen och ingen runt överkroppen.

Å tredje sidan blir det lättare att rolla utan flytväst. Å fjärde sidan tycker jag att det är svårare att hamna hel uppochner med flytväst...

Är det ingen som har gjort systematiska och vetenskapliga studier på det här? :-D

Det där är ju en kontroversiell fråga, och kanske lite olika beroende på vilken dräkt man har. Min upplevelse är att luften flyttar sig inuti torrdräkten, och flytvästen hindrar att man hamnar i ett kinkigt läge med all flytkraft kring benen och ingen runt överkroppen.

Å tredje sidan blir det lättare att rolla utan flytväst. Å fjärde sidan tycker jag att det är svårare att hamna hel uppochner med flytväst...

Är det ingen som har gjort systematiska och vetenskapliga studier på det här? :-D

Passar på att spåra ut en aning här. Det är väl inte lättare att rolla utan flytväst, det som är lättare är att lyckas slå runt 3/4 varv på en gång och inte fastna precis innan mitten.

Om man med flytväst istället för att satsa på att gå runt 3/4 satsar på att gå runt lite mindre än ett halvt varv (genom att lägga paddeln "åt fel håll" när man går ner) så är rollen lika lätt, med tillägget att alla sista sekunden försök till högt stöd passar bättre in med målet på att göra mindre än ett 1/2 varv innan rollen.

Har kört lite med typhoon dräkten vid forspaddling upplever den som jäkligt stryktålig och som en bra torris...
Anledningen med dragkedja på ryggen brukar ju främsta vara vad jag förstått att det ska bli bättre rörelsefrihet...
F.ö. kommer Stohlquist torrdräkten att finnas till uthyrning på Kayakevent till hösten 09 tydligen....Sjyst :D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16
robertholmstrom Vattentemperatur och torrdräkt Paddling allmänt 21
avslutad160118 Kort och bred torrdräkt Paddling allmänt 11
Kustridaren Northgear torrdräkt Paddling allmänt 5
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
pad PeakUK torrdräkt? Paddling allmänt 18
martallen En fråga om torrdräkt för damer Paddling allmänt 3
hannulan Luva/krage på torrdräkt Paddling allmänt 8
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25
Nitsrek Våtdräkt vs torrdräkt? Paddling allmänt 33
miljonmicke Reed torrdräkt-torr? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg