Mina erfarenheter avs. kängor
Mina erfarenheter är följande: Jag äger 3 par Lunhags(Alaska, Militär och Syncro High), 2 par Jörn (Antifrys och Modell 96 med näbb), Hanwag (typ Alaska), Garmont (Yukon), Försvarets Marschkängor 90 samt Vinter 90 och slutligen en Merrell goretex känga mellanhög modell.
Har testat Meindl pro MFS 14 dagar.
Kortfattat kan jag säga så här:
Som allroundkänga så är mitt val Jörn M96. Varför? Sitter mycket skönt, Lätt att vårda, slitstark, torkar snabbt, mycket genomtänkt(storlek på "skosnöreshålen" gör att det är lätt att *Dra åt skon" (EJ hämpor) , Det går att få skon att sitta stumt mot hälen, sömmarna på skon (De är sydda, de alldra flesta sko-paren, av en och samma person), invändiga sömmarna inga vassa kanter av gummidelen, Vibram "soft"sulan.
Den här skon passar mig utmärkt för nordiska förhållanden, regn, myrar, lagomt stenskravel, snöslask, passa hyfsat i skidbindningar för skogsskidor eller turskidor med NATObindningen.
Använder alltid en innerstrumpa samt en ytterstrumpa av ylle (Gör att skon sitter tight), när jag genomför vandringar eller när jag är ute under längre perioder (Vinter och barmark).
ANTIFRYSen är varmast, det är min uppfattning, men mindre lämplig för längre marscher under barmarksförhållanden.(Har gjort några långturer vintertid med Åsnes combatskidor med stålkant och NATO bindningen och kört telissvängar utför backarna i Hemavan.)
Jag har kängor som sitter otroligt skönt (Hanwagen, Garmonten samt syncro high sitter underbart, men vissa saker gör att jag uppfattar de, i helhet, som något mindre lämpliga.
Av de goretex kängor jag testat samt ägt har ingen haft den riktigt sköna komforten när jag burit tungt i några veckor. De har tappat formen. Har fått "efterspännt" kängorna.
Upplever att fodret tappar formen efter ett tag. De har lite olika varianter Typ MFS m.m. som ska forma skon efter foten och det låter bra, men detta tappar också formen då det belastas lite hårdare under längre tid.
Jag blir fuktig om fötterna oavsett GT eller inte. Om jag ställer mig en decimeterdjup bäck så håller de tätt,
visst, men jag upplever att de Cellgummiförsedda kängorna funkar nästan lika bra.
Som "Street känga" funkar den ypperligt.....Litet skämt
Ingen sko är bäst på allt.
/
Fjällguiden