Vilka kängor/trekking-skor håller längs och håller bäst mot väta och går fort att torka?
Det jag vill ha reda på är vilket material som är bäst, vad ska man akta sig för att köpa för materal och vilket märke håller längst? Jag är ute och traskar mycket i regn och rusk...
Du kommer förmodligen få lika många olika svar som det finns trådmedlemmar ... nästan. Här är mina erfarenheter.
Jag har dels ett par fodrade läderkängor, italienska Crispi, och dels ett par Jörnkängor.
Läderkängorna har jag haft i mer än 15 år och Jörnisarna i 4 - 5 år.
När jag vandrar på torr mark, oftast utomlands, så fungerar läderkängorna bra. Jag har tidigare haft kängor med gore-tex men dels blir de för täta för mina fötter och dels så är mina erfarenheter att mebranet slites ganska snabbt och då släpper de både in vatten och är dessutom för täta för mina fötter.
Nackdelen med fodrade kängor är ju att de tar dagar att torka om de blir fuktiga.
Jörnkängorna har blivit mina favoriter utan tvekan. Har aldrig haft så mycket som ens ett rött märke på fötterna och än mindre ens tendes till skav. De håller garanterat tätt i blöt terräng och i regn. Om du vaxar skaften så går det dessutom att vada om det inte är alltför djupt.. Om de blir blöta så torkar de dessutom snabbt i och med att de är ofordrade. För mina fötter är det betydligt bättre att ha ett par extra sockor och strumpor att torka och byta med än att ha fodrade kängor.
Mina Jörisar har jag använt flitigt til alltifrån promenader hemmavid, fjärrvandring, bergsvandring i Skottland och Rumänien och förra sommaren tre veckors bergsvandring ipå hög höjd i tuff terräng i Anderna.
Det allra viktigaste är dock att dina fötter trivs med kängorna och att de sitter bra annars kan de bli hur fel som helst oberoende av material och modell.