Torneälv ?

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att paddla kanot på torneälv ?
Har så smått lekt med tanken att paddla från Torneträsk ner till Haparanda och undrar hur det ser ut med forsar e.t.c.
Är det över huvud taget möjligt, eller måste man bära kanoten alltför långa sträckor ?
När är bästa tiden i såna fall, med tanke på vårfloden och andra faktor jag säkert är omedveten om ?
Är också intresserad av tips på dom övriga större älvarna, vilka är att föredra och varför.
Mottager med glädje tips, råd och förslag på litteratur.

Vänligen

Matte

avslutad210712

Gäst
Torde nog gå eftersom det för X antal år sedan var en kanottävling ner efter älven. Var det är problem eller inte är nog säkrast att ta kontakt med någon kanotklubb i Norrbotten och framförallt de som sysslar med forspaddling.

Vet inte hur aktuella dessa adresser är men kolla.

Mygglandets Långfärdspaddlare
c/o Ulf Nutti
Köpmangatan 10 b
983 31 Malmberget
ordf: Ulf Nutti
uffenutti@hotmail.com

Kuiva Gränspaddlare
c/o Greger Toolanen, V. Kuivakangas 336
957 92 ÖVERTORNEÅ
tel: 0927-50269
ordf: Greger Toolanen 0927-50269 Fax: 0927-50269

Forspaddlarna Kiruna
Box 62
981 21 KIRUNA
tel: 0980-10638
ordf: Jan-Olov Lindmark 0980-19479

Du får nog räkna med att du inte kan paddla före midsommar , med tanke på mkt höga vattenflöden i torne älv. Varje år så inträffar det mkt översvämmningar...

niklas104; sa:
Du får nog räkna med att du inte kan paddla före midsommar , med tanke på mkt höga vattenflöden i torne älv. Varje år så inträffar det mkt översvämmningar...

Precis, det kan t.o.m. vara så att isen ligger kvar på Torneträsk ända fram till midsommar. Dock har det ju varit en osedvanligt varm vinter i år, så islossningen kanske börjar tidigare.

Ett tips är väl helt enkelt att försöka kolla hur det ser ut med is- och väderleksförhållandet för den period du tänkt paddla.

Be careful out there /Joel

Artic canoe race hette tävlingen som gick i torneälven. Har för mig att den gick på hösten, augusti september någon gång men kan minnas fel. På vår och försommar är det för vanskligt utifrån vårflod och isläget norrut. Vissa sträckor är riktigt ruggiga och då tänker jag inte på de oframkomliga för oss vanliga dödliga. Annars så är det en vacker älv att paddla med varierande natur. Sedan finns ju kalix älv och råneälv om man vill hålla sig i de norra regionerna. Båda paddlingsbara för den med vana...

Jag paddlade Torne älv från Jukkasjärvi till Junosuando (stavning?) för ungefär 20 år sen. Har alltså inte erfarenhet av hela sträckan Torneträsk-Haparanda. Hade planer på att göra hela sträckan Torneträsk-Haparanda för länge sen, enligt beskrivningarna ska det vara fullt möjligt.

Vi var ett gäng som inte hade nån erfarenhet av forspaddling alls. Vi började med en 2 dagars kurs ledd av Henrik Taube, tror han fortfarande håller på, går väl i så fall att kolla med Kiruna Turism. Sen drog vi iväg nerför Torneälv i ungefär en vecka. Vi bar/tågade förbi en klass V fors, annars paddlade vi alla forsar om jag minns rätt. Nödvändigt att reka innan alla klass 4-5 forsar, även klass 3. Svårigheten varierar med vattenståndet.

Det torde knappast vara nödvändigt med alltför många lyft, ofta när det står lyft så går det bra att tåga istället

Jag har en färdbeskrivning för Torne älv utgiven av Kiruna Långfärdspaddlare, kanske går det att få tag på via Kiruna Turism.

ingen is till midsommar

Måste bara tilllägga att det EJ ligger is till midsommar på torne älv då den går en dryg vecka före kalix älv där jag bor och den far runt 10 maj + - några dar ......

Hej du !!

Tänkte höra om det har blivit ngn fortsättning på tanken att köra torne älv??

MVH niklas

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av att paddla kanot på torneälv ?
Har så smått lekt med tanken att paddla från Torneträsk ner till Haparanda och undrar hur det ser ut med forsar e.t.c.
Är det över huvud taget möjligt, eller måste man bära kanoten alltför långa sträckor ?
När är bästa tiden i såna fall, med tanke på vårfloden och andra faktor jag säkert är omedveten om ?
Är också intresserad av tips på dom övriga större älvarna, vilka är att föredra och varför.
Mottager med glädje tips, råd och förslag på litteratur.

Vänligen

Matte [/QUOTE]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg