Hej!
Jag har inte torkat så mycket i mina dagar, men jag har fått med mig lite erfarenheter iallafall...
När jag torkar grönt så brukar jag inte använda ugn under hela processen. När jag torkar ex. potatis så kör jag den i ugn någon timme, så att ytan blvit torr, sedan ställer jag den i ett fönster där tempen ligger runt 23 grader. I det rummet har jag en takfläkt som får snurra medans det torkar. Detta låter jag sedan står i ca 4 dagar sedan är det färdigt.
Jag tycker att torkande i ugn är onödigt, om det inte är kött eller liknande som kräver en värmekälla. Om jag torkar kött eller köttfärs så kör jag utan varmluft, men med luckan öppen. Jag tror inte att varmluften hjälper till nämnvärt vid torkningen, snarare tvärt om. Eftersom att ugnen( kanske inte alla) återanvänder luften. Då måste man ha luckan öppen ändå. En sak som gör att jag inte använder fläkten är p.g.a. det störande ljudet som uppstår.
Men nu snart kommer sommarvärmen, så att man kan börja torka utomhus. Det måste väl vara den bästa metoden. Klart billigast och det går fortare.
MVH Anders