Torkapparat i butikshyllan...

Jag har några frågor om den hemtillverkade torkapparaten med kupévärmare som finns beskriven här på utsidan av Thomas Grönvall.

Vad gör den övre trådbacken?
Vad jag kan förstå torkas maten på den nedre.
Hur högt ungefär ska den nedre trådbacken placeras?

Tacksam för svar så att bygget kan startas upp...

Nesco/American Harvest Snackmaster Pro Food Dehydrator

Jag har snubblat över en amerikansk torkapparat som verkar riktigt bra. Den har fått bra omdömen där jag har kollat.
Modellen är "Nesco/American Harvest Snackmaster Pro Food Dehydrator" för USD 89.99.

http://www.nesco.com/products/product.phtml?category=1300&subcat=0&id=116

Efter mailkonversation med tillverkaren så har jag kommit fram till att de inte har någon återförsäljare i Europa, iallafall ingen som de vill erkänna... ;)
Det innebär att man måste beställa från USA om man vill ha en sådan med allt vad det innebär vad gäller fraktkostnader, moms och annat elände. Frakten är onekligen ett kapitel i sig: Att beställa en tork kostar USD 83.89 i frakt (UPS)... :-(
Om man beställer 2 eller 3 så blir det inte så mycket dyrare utan då landar frakten på drygt 100 dollar med Bax Global, vad nu det är...?
Kontentan är väl att man nog ska beställa minst tre stycken om det ska vara någon vits. Ett annat alternativ är förstås att köpa den i USA och ordna frakten själv...

Edit: Jag hittade en Schweizisk torkapparat som kanske är vettigare att chansa på. Det är tydligen den tork som säljer bäst i Schweiz och om man beställer den från Storbritannien så kan man tydligen få den för relativt facila GBP76.95.

http://www.mycologue.co.uk/kitchentools.html

Stöckli URL är http://www.stockli.ch/

[Ändrat av haskell 2004-03-24 kl 21:32]

sova; sa:
Vad gör den övre trådbacken?
Vad jag kan förstå torkas maten på den nedre.
Hur högt ungefär ska den nedre trådbacken placeras?

Tacksam för svar så att bygget kan startas upp...

Vi torkar mat i båda trådbackarna. Den nedre backen finns ung. mitt i flyttkartongen (i höjdled). Den nedre backen bör nog vara i höjd med eller något högre upp än ovankanten av fläkten.

/Stina

Re: Re: Vem har rätt

nermander; sa:
Vill man att maten skall behålla näring och struktur ... måste man vara ganska kritisk med temperaturen. Kör man med devisen "när det verkar torrt får det ligga inne några timmar till" så bryr man sig nog inte så mycket om temperaturen (eller näringsinnehållet).

Intressant - det har jag inte reflekterat så mycket över. Finns det några bra tumregler för temperatur och tid?

Här skall torkas...

haskell; sa:
Vänta tills ikväll...

Jag fick en sådan i present och mailade obhnordica och frågade dem om temperaturer. Detta fick jag till svar:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hej!

Temperaturen ligger mellan 50-70grader.

Följande är ett utdrag ur KF Provköks rapport

Utfört prov:
Torkning av svamp, äpplen, morötter, paprika, tomater och kryddor.

Torktemperaturen har mätts varje timme med termoelement monterat på varje torkställning.

Resultat:
Svamp och kryddor bör ej torkas över 50°C och övriga livsmedel ej över 70°C.

Vid samtliga försök har temperaturen varit inom dessa värden.

Torkningstemperaturen kan regleras med lockets ventil. Genom att öppna ventilen släpps värmen ut och temperaturen sänks.

GDS (gör det själv)-ugn.

Jag gjorde en egen som funkar kanon. Precis som Kurt Lager så andvände jag en fläkt (fast en värmefläkt man har hemma som ser ut som en kupévärmare.) Jag hade dessutom en överbliven högtalarlåda liggande i förrådet som fick bli ett skåp. Sågade ut ena sidan och satte på gångjärn och hasp. Dörren kapade jag ett par centimeter kortare i överkant och vips hade jag en utloppsventil. Torkhyllorna (35 x 35 cm) gjorde jag av lister som spikades ihop och myggnät som häftades fast. Sen slog jag spikar rakt genom väggarna från utsidan och på dessa läggs sen torkhyllorna (mao varje torkhylla går att ta ut var för sig eftersom de är utdragbara). Fläkten blåser in på undersidan och temperaturen justeras genom att flytta fläkten från lådan. Jag har 8 torkhyllor så det rymms massor av mat. Torktiden brukar bli ca 12 tim om det är fullt med blandad typ av mat (grönsaker går fort medan viss frukt och kött tar längre tid).

Skulle jag köpa allt material och bygga ett skåp skulle det bli ca 500 kr komplett med rubbet!

/Urban.

Re: Re: Re: Vem har rätt

Nordesjö; sa:
Intressant - det har jag inte reflekterat så mycket över. Finns det några bra tumregler för temperatur och tid?

I Puhonys bok finns det en del, men annars tror jag man får prova sig fram lite.

Det beror ju mycket på vad det är man torkar. Torkar man för fort så kan utsidan bli torr och spröd men tillräckligt med fukt finnas kvar inuti för att det skall börja mögla när den spridit sig till det yttre. Generellt är det bra att torka sakta (utom kött och sånt som kan bli dåligt fort).

Man får heller inte glömma bort att torkning inte stoppar de enzymer som gör att frukt och grönsaker mognar. Torkad frukt kan alltså bli övermogen om man inte dödat enzymerna först (brukar kunna göras genom hastig uppvärmning).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Banankontakt Torkapparat Friluftsmat 37
Evermat torkapparat Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg