Torkad lövbiff

Baconskivor, skivad rostbiff går väl. Beefsicks och hemtorkat går väl i stuvningar, blötlägg tidigt.
Varmrökt traditionellt som skivas i torra skivor fungerar även det väl idag som för tre tusen år sen.
go tur

Hur är det med att först torka ex lövbiff och sedan frysa den. Skulle det vara några problem? Tänker mig att fruset kött kommer suga åt sig luftens fukt när man tar ut det och tinar köttet. Men jag förväntar mig att det fungerar utmärkt.

Hur tänker du där? Om köttet ligger lufttätt förvarat så lär det ju inte kunna suga åt sig nån fukt? Tänker du kanske på att fukt kommer att kondensera på ytan på det frysta köttet när det tas fram? Det är ju samma sak där, ligger det i en plastpåse så finns det ingen chans att det kommer in "ny fukt".

Fukt

Hur tänker du där? Om köttet ligger lufttätt förvarat så lär det ju inte kunna suga åt sig nån fukt? Tänker du kanske på att fukt kommer att kondensera på ytan på det frysta köttet när det tas fram? Det är ju samma sak där, ligger det i en plastpåse så finns det ingen chans att det kommer in "ny fukt".

Ja under tiden den tinar kommer fukt att tränga in i det vi tycker är lufttätt. Kan tänka mig att det är bra att Tina snabbt och inte liggande i en plastpåse utan att det får lufta. Jag kommer i alla fall att frysa det jag torkar nu och ska ha i sommar även om det troligen klarar sig fint som torkat.

Den eventuella fukt som tränger in genom en plastpåse kommer ju bara att hamna på ytan och dunstar fort när det hela sen hamnar i rumsluft.

Men du får ju gärna berätta för mig hur mycket fukt som tränger in genom en plastpåse under den timme som det tar för köttet att tina (eftersom det är torkat är vatteninnehållet lågt och det tinar väldigt fort).

Tänk om

Den eventuella fukt som tränger in genom en plastpåse kommer ju bara att hamna på ytan och dunstar fort när det hela sen hamnar i rumsluft.

Men du får ju gärna berätta för mig hur mycket fukt som tränger in genom en plastpåse under den timme som det tar för köttet att tina (eftersom det är torkat är vatteninnehållet lågt och det tinar väldigt fort).

Tja tänk om jag kunde det. Men fukt har en vana att ta sig in men inte ut.
Men i detta fallet var jag nog mer nyfiken hu ni brukar göra. Frysa eller inte.

Du har inte samma möjlighet att vara säker på att inte få in mögelsporer och annat och desutom har du inte
extremt lågt vatteninnehåll som vid frystorkning.

Finns ingen anledning att inte frysa in det speciellt om det handlar om längre tid

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg