Re: Re: hur klarar man biffen?
Så du tillagar inte köttet förrän på fjället? Jag stekte köttet hemma innan jag torkade det. Har inte provat att tillaga det än så vi får se hur det går.
Tack.Vonsan; sa:skånepågen; sa:Hej!
Berätta gärna mer i detalj hur du har gjort och i vilken ordning. Ska man marinera, strimla, steka och sen torka. Eller?
/Per
Såhär gör jag:
Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl olja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika och svatpeppar.
Beredning:
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna.
Tror att jag sedan strimlade biffen, alt gör det innan marineringen. Bred ut kötten på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka ca 16 tim i en 50 gradig ugn med luckan på glänt. Sätt en sked i lucköppningen el likn. så står luckan lagom öppen.
Tillagning:
Själv tar jag med mig en TÄT plastburk som jag blötlägger köttet i under em. Sen får den ligga i ryggan tills det är dags att laga middag. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet, eller åtminstonde delar av det,använder jag i bearnaisesåsen eller att hotta upp pulvermoset med.
Har själv hittat receptet på forumet. Tycker det funkar jättebra och är GOTT.
Lycka till!
Yvonne
Så du tillagar inte köttet förrän på fjället? Jag stekte köttet hemma innan jag torkade det. Har inte provat att tillaga det än så vi får se hur det går.