Torkad lövbiff

Re: Re: hur klarar man biffen?

Vonsan; sa:
skånepågen; sa:
Hej!
Berätta gärna mer i detalj hur du har gjort och i vilken ordning. Ska man marinera, strimla, steka och sen torka. Eller?
/Per

Såhär gör jag:
Råvaror (6 port)
1 kg lövbiff, 2 dl olja, 6 vitlöksklyftor, 2 dl vatten, 1 msk tomatpuré, 1 pressad citron, 1 msk fransk senap, basilika och svatpeppar.
Beredning:
Marinera lövbiffen en natt i de andra råvarorna.
Tror att jag sedan strimlade biffen, alt gör det innan marineringen. Bred ut kötten på en luftig yta, tex ett grillgaller. Torka ca 16 tim i en 50 gradig ugn med luckan på glänt. Sätt en sked i lucköppningen el likn. så står luckan lagom öppen.
Tillagning:
Själv tar jag med mig en TÄT plastburk som jag blötlägger köttet i under em. Sen får den ligga i ryggan tills det är dags att laga middag. Koka köttet i blötläggningsvattnet tills det känns klart. Spadet, eller åtminstonde delar av det,använder jag i bearnaisesåsen eller att hotta upp pulvermoset med.
Har själv hittat receptet på forumet. Tycker det funkar jättebra och är GOTT.
Lycka till!
Yvonne
Tack.
Så du tillagar inte köttet förrän på fjället? Jag stekte köttet hemma innan jag torkade det. Har inte provat att tillaga det än så vi får se hur det går.

Stämmer bra!

Nej jag steker inte köttet innan torkning.
Tillagningen blir att det får "puttra till sig"
i blötläggningsvattnet istället. Det funkar säkert med andra varianter också, det mesta slinker ju ned.
Hungern har alltid varit bästa kryddan!
Yvonne

Marineringen är en typ av tillagning, ungefär som att grava fisk.

Inte för att man behöver men jag brukar steka köttet före torkning, behöver inte torka så länge då.

/Ulf

Jag har torkat rostbiff, den färdigskivade varianten, inte hela steken. Tunna skivor som torkar snabbt och går riktigt bra att blöta upp.

Instämmer helt!

Håller med Per helt och hålet. Köttfärssåsen är basen under mina fjällvandringar,kan varmt rekommenderas.
Se bara till att få precis nymald färs som inte är så fet.
Yvonne

Tack för tipsen!

Tack så mycket för tipsen!
Mycket intressanta recept.
Dom skall jag pröva direkt.

Har alltid varit faschinerad/Intresserad av matlagning hemma, men jag har aldrig prövat på att torka mat.
//Peter

Väcker en gammal tråd till liv, hoppas ok :)

Torkade min lövbiff igår i drygt 12 timmar. Det var ca 1 cm breda strimmlor.

De verkade torra och lite lätt sega/spröda. Jag stängde av ugnen kanske för tidigt ändå? I morse när jag plockade ihop bitarna fick jag fett på fingrarna från ett fåtal bitar.

Har jag misslyckats eller kan jag göra nått åt detta? Hur vet man att man torkat tillräckligt mycket?

tacksam för svar,

Magnus

Senast ändrad:
Väcker en gammal tråd till liv, hoppas ok :)

Torkade min lövbiff igår i drygt 12 timmar. Det var ca 1 cm breda strimmlor.

De verkade torra och lite lätt sega/spröda. Jag stängde av ugnen kanske för tidigt ändå? I morse när jag plockade ihop bitarna fick jag fett på fingrarna från ett fåtal bitar.

Har jag misslyckats eller kan jag göra nått åt detta? Hur vet man att man torkat tillräckligt mycket?

tacksam för svar,

Magnus

Enda sättet att göra nåt åt fettet är att se till att det inte finns där från början, dvs köpa magrare fett. Det är vattnet, inte fettet, som försvinner när man torkar. Men om du inte tänker lagra bitarna flera månader i kontakt med luft så kvittar nog fettet.

Hej!
Ja bitarna skall vara litet halvsega.
Tycker det låter helt ok med din tillagning.
Som sagt magert kött från början........men det går säkert fint
att äta. Lövbiff är ju ganska mager så det feta du fick på fingrarna
skulle jag inte oroa mig för.
Förpacka i platspåsar, lagom till en tillagning.
Försök få bort så mycket luft som möjligt och knyt till ordentligt.
Då håller det alldeles säkert tills Du skall iväg.
En blötläggningsburk att lägga i så det får mjukna upp någon timme innan
tillagning.
Smaklig spis och god tur
önskar Vonsan

Frys

Enda sättet att göra nåt åt fettet är att se till att det inte finns där från början, dvs köpa magrare fett. Det är vattnet, inte fettet, som försvinner när man torkar. Men om du inte tänker lagra bitarna flera månader i kontakt med luft så kvittar nog fettet.

Hur är det med att först torka ex lövbiff och sedan frysa den. Skulle det vara några problem? Tänker mig att fruset kött kommer suga åt sig luftens fukt när man tar ut det och tinar köttet. Men jag förväntar mig att det fungerar utmärkt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg