torka vildsvinsfärs?

Har nog att göra med det faktum att färs lätt blir dålig.
En tumregel ska snarare vara att bara torka färsk färs. Har man en kvarn är det ju lätt ordnat.

Nja har aldrig upplevt det. Fryser ofta ner färsk färs. Om jag sen tar upp den en månad senare borde det väl inte vara mer riskfyllt att steka/torka än att steka/middagsmat?

Du resonerar som om du hade ett rent rum till kök. En hel köttbit har en utsida, färs består bara av utsidor.
Bryner och tillagar du färsen fäsk kommer värmen och bryningen att stänga utsidan, minska vätskeinnehållet samt värmen dödar bakterier.
Lägger du tinad färs på plåten för torkning exponerar du ytan för de bakterier som finns i luften och i din utandning. Ingen kokbok jag känner till rekommenderar den gången.
När vi bodde i MÖ malde vi vid sidan om spisen och hade aldrig problem med minced meat.
De som körde frysensvängen före hade i flera familjer stora bekymmer. Dylikt är helt onödigt.
Har du riktig osis kan du torka ut och då behövs sjukvård. Förutom att du inte kommer att råda över din tid. Mat är ett speciellt ämne och fler har fått mer än en utflykt förstörda av bakterier.
Så följ instruktionerna och snåla aldrig med hygienen i köket.
go tur

Det framgår inte av TS fråga om det är rå eller tillagad färs som skall torkas, därav (tror jag) en hel del "prata-förbi-varandra" i tråden.

1. Steker man köttfärsen före torkning, kan det inte vara någon praktisk risk-skillnad (smaken är en annan sak) på färsk eller fryst. Man "nollställer" ju bakteriemängden vid tillagning. Lite kommer det in igen under torkningen - men lika mycket i bägge fallen.

2. Däremot skulle jag aldrig våga torka köttfärs - oavsett om den varit fryst eller inte. Anledning: långvarig och omfattande (stor yta) exponering för de bakterier som alltid finns i luften, till råga på allt precis i det temperaturintervall som gynnar deras förökning.

Svaret är enligt mitt fattiga förstånd enkelt: det spelar ingen roll om färsen varit fryst eller inte, bara man tillagar den före torkning.

När jag skrev "steka/torka "menade jag - först steka och sen torka i ugn ( inte torka rå färs).

Skulle givetvis aldrig lägga rå färs på plåt i 50 grader och 10-12h ..ha ha....nej nej!....jag är ingen självmordskandidat :)

Nja har aldrig upplevt det. Fryser ofta ner färsk färs. Om jag sen tar upp den en månad senare borde det väl inte vara mer riskfyllt att steka/torka än att steka/middagsmat?

Som seobserver skrev ovan handlar det om att färs är ett, pga den stora ytan, utmärkt substrat att odla bakterier i. Även vid bra hantering tar det en bra stund i frysen innan temperaturen är så låg att tillväxten avstannar. Omvänt tar upptining tid. Många steg och känslig mat är alltså inte så bra.

Sen hur mycket man bryr sig är en annan femma. Jag skulle dock vara snäppet mer försiktig om jag ska äta maten långt från civilisationen. Även om man inte blir farligt sjuk är det ju synd på resan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 802
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg