Torka vattensäckar

Först tömmer jag dom på så mycket vatten som det bara går. Därefter stoppar jag in torrt hushållspapper eller en handduk in i påfyllnadshålet. Detta suger upp det sista vattnet under tiden som det avdunstar.
Det kan ta lite tid men torrt blir det till slut.
//Peter

Använder tomma lådvinspåsar som jag förvarar i en packpåse i kajaken. Om dom känns sunkiga efter en tid är det bara att slänga och ta en ny. Har fungerat toppen för mej i flera år.

Knep och knåp

En enkel lösning är att köpa en skotork och ansluta ett 15 - 20 mm rör eller slang till den. Röret kör du in i flaskan eller påsen du skall torka. Det blir torrt på några timmar. Torkens värme behövs egentligen inte, det torkar bra med rumstempererad luft.

Tätningen mellan skotorkens slang och röret kan du fixa med skumgummi eller en massa silvertejp.

Aluminiumrör finns tex hos Bauhaus. Elrör (vp-rör) eller flexslang finns hos Clasohlson/Biltema/Jula/Bauhaus.

Själv har jag byggt en tork med två pc-fläktar i en trälåda som det går ut fyra rör från, se bild.

Mvh, Klas

Bilagor

• IMGP9798.jpg
    IMGP9798.jpg
    21.1 KB · Visningar: 624
Det finns en specialpryl som ser ut som en ballongvisp vilken skall hålla ut vattensäcken. På loppis köpte jag en ballongvisp och deciderade till uppgiften, fungerar görbra.
Skotorkar 8W (CO) istopps och blås samt gamla dammsugare med blås fungerar oxså väl.

Frysen !

Jag förvarar alltid mina tömda vattensäckar i frysen. På så sätt blir det inga bakterier.

När jag ska använda dem igen skakar jag bara ut de små isbitarna och fyller på nytt vatten.

//Peter

Jag brukar skölja ur med en svag klorinlösning som sista sköljning, så minimerar man risken för alger och mögel i alla fall, om man inte får helt torrt.

Lösning liknande spiralvispen har jag provat, men tycker det tar för lång tid ändå, det blir ju ingen luftcirkulation. Då tror jag mer på att stoppa in en slang som blåser luft (behöver inte vara varm luft) för att få luftcirkulation och få ut fukten från påsen.

Det kanske är olika beroende på säck men min 6 liters Dromedary Bag blir nog helt torr på ett dygn. Blir ungefär samma som att ställa en flaska upp och ned. Jag vill inte packa ihop den utan att veta att den är 100% torr.

Jag brukar skölja ur med en svag klorinlösning som sista sköljning, så minimerar man risken för alger och mögel i alla fall, om man inte får helt torrt.

Lösning liknande spiralvispen har jag provat, men tycker det tar för lång tid ändå, det blir ju ingen luftcirkulation. Då tror jag mer på att stoppa in en slang som blåser luft (behöver inte vara varm luft) för att få luftcirkulation och få ut fukten från påsen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg