Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag gjorde liknande med kasslar. Skar i strimlor som jag sedan torkade på bakplåtspapper. Har för mig att jag låg på 60-65. Tycker inte att du ska gå över 70 iaf.
Min spontana reaktion är att rök skinka som behöver torkas måste vara ett uppenbart felköp. Både rökning och torkning är konserveringsmetoder.
Köp en riktigt rökt skinka istället.
Den ena konserveringsmetoden behöver inte alls utesluta den andra. Röker du skinka/kött/fisk behålls mycket av vätskan som kan göra att det surnar relativt fort om det förvaras varmt, torkar du det istället efteråt får du dels ett lättare livsmedel som dessutom håller sig fräscht mycket längre.
'Nackdelen' med att torka, speciellt lufttorka, rökt mat är att mycket av röksmaken går förlorad.
Jag brukar köpa enrisrökt renbog som jag sen lufttorkar själv, blir bra mycket billigare än att köpa färdigtrökttorkat.... I våras provade jag att även att själv röka renkött i kåtan och sedan lufttorka det, smakade mums.
Och dessutom är den mesta maten i dag saltad, vilket i sig är ännu en konserveringsmetod
Till TS: har tyvärr inget att tillföra ugnstorkningsfrågan...