Torka kläder när det regnar dag efter dag

Har testat fotlappar men tror inte jag skulle vilja vandra med det, åtminstone jämfört med bra vanliga dubbla sockar. Kanske funkar på älgjakt eller annat då man inte går så långt och mycket. Kan vara en bra grej att veta att man kan göra "nödsockar" av tygstycke om det skulle behövas någon gång dock.

http://bloggen.nordicbushcraft.com/?p=697

Fotlappar fungerar utmärkt att vandra med tycker jag, det handlar om att ha rätt teknik vid vikningen och som alltid en sko som sitter bra på foten. För stor, och lappen korvar sig i hålfoten, som vissa strumpor kan göra också. Fotlapp kräver lite mer plats i tåboxen än strumpor/sockor och fungerar inte med alla skor.

Eftersom det är ett tygstycke så är det som redan gissats enklare att tvätta och torka den...

Upplever att foten mår bättre i lapp, lite barfotakänsla ungefär. Trevliga :).

//J

trevligt med lite kulturhistoria!

http://www.beredskapstid.se/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=47

Både tyska och ryska soldater använde fotlappar under andra värlskriget. Ryska armén fasade ut sina lite mer avlånga "portianki" först år 2000, med en stor avskedsceremoni och inte utan protester från användarna. Jag har för mig att vitryssarna använder dem än idag. Min far fick vid krigsslutet några par i present av ryska soldater, som hävdade att inga strumpor i världen kunde mäta sig med dem när det gäller att skydda fötterna från skav vid långa marscher - men bara om man behärskade konsten att sköta, torka och linda dem på rätt sätt.

Jag har ingen personlig erfarenhet av fotlappar, men jag har, framför allt under min värnpliktstid för 35 år sedan (!), träffat ett antal stamanställda befäl som verkligen lovprisade lapparna. Som sagt.... under förutsättning att man lärde sig själva hanteringen. Själv orkade jag inte ens försöka :)

För ca 45 år sen fick vi lära oss bruka tilldelade fotlappar.
Industrifilt går fortfarande att få tag i*, rektangulära lappar ger mindre böls i skon. Alla skor passar inte till både fot och lapp. YMMV

*=En vänlig ung man sände mig en stuv.

Jag har ingen personlig erfarenhet av fotlappar, men jag har, framför allt under min värnpliktstid för 35 år sedan (!), träffat ett antal stamanställda befäl som verkligen lovprisade lapparna. Som sagt.... under förutsättning att man lärde sig själva hanteringen. Själv orkade jag inte ens försöka :)

Det är inte svårt. Kursen tar ca 15 minuter och är upplagd som självstudier. Allt material finns på nätet och det tar 14 att få fram samt 1 min. att lära sig tekniken ;).

...det som tar längre tid är att gå igenom skosortimentet och se vilka som är lappvänliga...

//J

Kronas halsduk

Det är inte svårt. Kursen tar ca 15 minuter och är upplagd som självstudier. Allt material finns på nätet och det tar 14 att få fram samt 1 min. att lära sig tekniken ;).

...det som tar längre tid är att gå igenom skosortimentet och se vilka som är lappvänliga...

//J

Tycker det ser ut som kronas halsduk borde passa bra som fotlapp. Stor och tunnt tyg.

Silicagel är bra för att torka tvättade mobiler. Men hur mkt skulle du säga behövs för att torka kängor? I gram eller centiliter?

Silicagel i i isterbandstorlek+ i kängorna räcker om dom är dyblöta om man bara följer det tidigare nämnda handhavandet med dom.

Engångskattsand varianten av bentonitlera så är det ju en fotformad pjäs av tätt tyg - gick från drypande dyblöt till lätt fuktig över en natt.

Annars går det ju och torka med att knalla omkring med 2-4 par sockar och låta dom torka omväxlande hängades i ryggsäcken - men då krävs ju bra väder dagen efter den blöta.

Torkmedelvariantenten jobbar av sig själv under dygnsvilan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg