Topptursutrustning

Jag och min hustru planerar att beta av alla 2000 meterstoppar och behöver då komplettera eller rättare sagt – ersätta vår utrustning (25 år gamla grejer bör man inte använda).

Utgår från att vi behöver rep, slingor, isyxa, sele och stegjärn. Men vilken säkringsutrustning och hur många säkringar behövs (sommartid) om man även vill gå vägar som känns ”luftiga”.

Första målet är en tur till Ahkka, och troligen ytterligare en tre- till sjudagarsvandring under kommande sommar – möjligen Pårte- och Palkatjåkka – vi får se.

Tar tacksamt emot tips utrustning, fabrikat mm, gärna specificerat utifrån behovet på de olika topparna tex. Sarek, Kaskasapakte.

JP

Vilken svårighetsnivå hade ni tänkt er? Vad jag vet är det bara på Kaskasapakte som man behöver klättra. Men det beror ju också på vilken väg man går. Det låter som du klättrat tidigare, men kanske inte i de svenska fjällen?

Det finns mycket information om dessa toppar på forumet. Sök på Kaskasapakte så finns det en massa trådar om både öst och västkammen och hur svår klättringen är.

Kaskasatjåkka och sydtoppen har jag varit upp på. Angående Kaskasatjåkka så behöver ni ingen utrustning alls i princip. Glaciären som man passerar på normalvägen upp, (är markerad på Högfjällskartan) fick vi tips av stugvärden att vi kunde gå på utan utrustning. Man kan även gå efter kanten på den. Sedan är det bara att följa kammen och på vissa ställen på slutet får man använda händerna några passager. Utsikten är magnifik, klart bättre än sydtoppen enligt mig.

Sydtoppen är det bara att gå västra leden, men klarar ni de andra 2000 meters topparna så skall östra leden inte vara några problem.

Lycka till!

Vilken svårighetsnivå hade ni tänkt er? Vad jag vet är det bara på Kaskasapakte som man behöver klättra. Men det beror ju också på vilken väg man går. Det låter som du klättrat tidigare, men kanske inte i de svenska fjällen?

Jo för 25 år sedan klättrade vi en del - men mycket anspråkslöst och söker inte (som det känns nu) någon direkt avancerad klättring. När jag söker i forumet får jag uppfattningen, både i texter och på bilder, att de flesta har någon form av säkringar med sig när de går upp på topparna. Men jag blir osäker på i vilken omfattning, räcker det med ett set med kilar /hexar eller skall man införskaffa ett friends, snöankare, isskruvar mm.

Förstår att topparna är olika och att undantagen är – precis som Oscar skriver - Kaskassatjåkka och så klart Västra leden till Sydtoppen (Pårtetjåkka är väl inte heller något problem). Men att gå kammen /haket till Ahkkas Stortopp, eller upp på topparna i Sarekmassivet kräver att man är säkrad som jag uppfattat det.

Nåväl - skall prova att söka mer på just Kaskasapakte - kanske blir jag klokare.

Hmmm - sitter just och funderar på om man inte skall planera in en tur till Kaskasatjåkka – den ”magnifika utsikten” lockar och jag är övertygad om att den är bättre än från Sydtoppen - för där har vi stått tre gånger med en sikt på max 10m (suck).

Tack
JP

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg